20 September 2012

Cengkodok Check Up


Seminggu blog sepi balik... Last week ade WW, tue pun sbb schedule post, kalo tak, harus senyap menyepi jugak... Takpe ta, take it easy....:)

Semalam adalah hari check up kat KK.... Skang dh banyak sgt check up, kena ingat satu2....:)

Selalunyer pegi check belah pagi, tapi sebab komitmen keje yang melampau banyak skang, aku adjust pegi ke petang... Pagi nak settlekan benda lain dulu..... *mata menjeling fail yg berderet atas meja*.... Kul 3 baru nak gerak dari opis.... kira lambat dah tue....

Cam biasa, amik nombor, terus ngadap misi, timbang berat.... Misi pakai timbang jenis lama tue, yg pakai pemberat.......

Ha..! kat sini la semuanya bermula......

Sekali amik kau 84.5kg..... tambah 4.5kg dr last check up... OMG!!!! Aku sendiri terkejut.. Makan rasa cam biasa... Takde lak terlampau menyelerakan, tp aku notice 2 minggu terakhir tue memang penuh ngan kenduri kawin & open house... 3 hari cuti sebelum tue pun, memang sepenuh2 jadual makan jek....

Misi mula menjalankan tugas2 sepatutnyer biler jd gitu....

"Jumpa doc la ari nie kak..?" Ish, ingatkan ok la.. Takde per, takyah jumpa doc.... Tapi aku nie cam blur skit, terkejut pun ye, berat jadi cam gitu.

"Ngape kena jumpa doc misi, saya takde masalah pun..." hahaha... tetiba mengaku takde masalah.

"tue berat naik banyak sgt..."... oooo. baru aku paham. Aiyokkkkk!

Sebelum jumpa doc, misi tue tak puas hati juga, ajak timbang jarum lak. Takut timbang pemberat tue tak betul....

Result : 83.5 kg.... kan aku cakap, maner der banyak naik, sikit jek... hahaha. Tp, itu consider masih tinggi yek kengkawan.... huhuhu. Ikutkan normal sepatutnyer naik dlm lbh kurang 2 kg jek, kalo lebih tue tak normal namanyer.... Padahal sebelum nie nak naik 1 kg pun payah. Bulan nie naik, bulan depan turun balik 0.5 kg... takde penah naik mencecah 2 kg pun... sama la masa mengandungkan Aina, tue pasal la aku konpiden aku nie ok2 jek.... *terlebih konpiden pun tak bagus jugak kannnn....*

Masuk bilik doc pulak, ayat pertama nyer sungguh dramatic...

"Puan, mengape puan? Selera makan menjadi-jadi sekarang.... Berat naik mendadak nie. Kita potong perut buang lemak yang banyak tue boleh...?" 

Ayat terakhir adalah sgt tidak syok didengar... hahaha. Aku speechless. Diam membantu, sambil senyum2 dengan harapan doc tak suruh minum air gula lagi.... Tapi, harapan tipis. Sila pilih tarikh untuk next MGTT test..... Adoyai...!

Ok, mak redho jek... Sambil tunggu doc mengisikan buku pink aku tue, dengo dier nyembang ngan misi.. Depa sembang cam takde patient dalam tue ok.... Lepas satu2... kejap2 kang gosip bab doc lain... hahaha. Lawak lak. Aku tercongok jek kat kerusi tue, deme nampak ke idak....?

Tapi, bab penimbang yang aku curious nie....

Misi : Saya rasa penimbang tue rosak la doc... Hari nie semua kes yang dtg kebanyakannyer semua berat naik mendadak....
Doc : Dah tau rosak, kena la supply yang baru.... Amik dengan 2 penimbang berbeza pun tak sama, memang something wrong la..... Tapi, dah rekod dalam buku gitu, kiter nak buat camner?
Misi : Dah tulis, kena la buat prosedure biaser. Tak buat kang salah....

Haaa... Korang tengok. Sekarang aku tau, aku adalah mangsa keadaan.... * still takleh terima berat naik gitu..* Sebab dah tertulis gitu, maka kena la hadap la ape yang tertulis dalam carta alir depa...... huhuhu.

Punyer la banyak doc tue tulis, jenuh aku nunggu. Sampai 1 point, pen pun habis dakwat, nampak cam serius jek masalahnyer.... Tapi, aku masih cam blur2 lagik... Cam ish, kenapa leh jadi cam gini pulak....... Haishhhhhh!

25/9/2012 kena dtg, minum ayaq gulaaa..... 24hb sila berpuasa.... Baikkkklahhhhhh.

Capai buku terus balik.....

Sampai umah Aina tido, perut berkeroncong. Bukak peti ais, ader cheese tat big saiz.... ader mak kisah, belasah makannnnn. Lapoooo. Berat naik..???? Esok kiter diet yek.... pastu layan baring ngan anak.

Bangun balik perut keroncong lagik.... Bukak esbok, ader karipap segera. Goreng, tapi, dalam kepala otak, mau makan cucur udang. mau makan cucur udang... Goreng sikit je la karipap, masak cucur udang pulak.... Makan tanpa ader rasa bersalah....

 2 menu jadi santapan....

Pas makan nak g belek buku pink... Benda biaser setiap kali pas check up, aku mesti belek buku pink.... Tgk ape doc tulis.....

 Sekali terpandang benda nie........


Laaa... Bukan setakat MGTT minggu depan, rupenyer kena pantau BP tuk 2 minggu.... Laaa, apesal la misi tak cakap aper2 pun.... ish.... Rasa nak kuarkan balik aper yg dah makan td... hahaha. Apesal la aku tak perasankan buku pink aku jadi lagu tue.....

Maka, jadual lawatan ke KK adalah penuh...

20/9, 22/9, 24/9, 26/9, 28/9, 30/9 - BP & urine test
25/9 - MGTT
1/10 - Klinik Pakar Hosital Tapah (susulan LSCS)
2/10 - Review BP & MGTT test
11/10 - Monthly check (scan & cucuk apepunakutaktau... Lupa daaa)

Tgh berikir2, biler aku nak ngadap gynae swasta aku pulak.... Nak jumpa baby kecik nie... Lamer tak tgk muka dia.....:)


Semoga semuanya dipermudahkannnnnn.. Aminnnnn..........




Tiada ulasan:

Pesanan Penaja

Apa yang ada dalam blog nie adalah hasil penulisan tuan tanah dengan daya imaginasi sendiri... penerimaan adalah atas penilaian sendiri....

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin