01 Ogos 2013

16, 17, 18, 19 Ramadhan 1434H


Tetiba blog kesepian....
Ini memang standard aku nie... awal2 ramadhan semangat... mcm2 cerita tambah2 menu iftar memang penuh jek. tapi dah hujung2 memang kedaung la sangattt... Sudah dijangkakannn..... hihihi. Ngam2 15 Ramadhan terus senyap sunyi sepi... kihkihkih.

Hamik ko tajuk berhari-hari jadinyer.....

16 Ramadhan 
Keadaan badan dh mula menampakkan agak tidak memberansangkan. Anak2 kat rumah jangan cakap la. Kak long ngan adik dh memang selsema.. Tapi alhamdulillah takde demam.

Belah petang badan aku dah semacam. demam terus... Melepek je la kat opis... Tengahari aku terpaksa balik rumah sekejap, amik barang customer tertinggal, then patah balik g opis. Memang mencabar betul memandu dlm keadaan gitu di bulan ramadhan.... Tersengguk2 aku bwk keta. Belum kira bersin sampai pejam2 mata...

Malam tue g ipoh lak coz ngambik anak sedara bercuti.... Berbuka ala kadar jek. Suruh Mr. K beli roti jihn kt pasar ramadhan, pastu ader pulak rezeki bubur lambuk dr opis dier. Cukup la utk berbuka.

Lepas maghrib terus pecut ke Amanjaya ipoh. Amik Nabil, then terus melepak kat Mydin sana. Melepak cari makan la, apa lagi...

Udah jam 9 lebih pun. Banyak kedai makan dh tutup. Ingat memula nak bawak aina makan kt kedai upin ipin tue, tp dh tutup. Sudahnyer ke sini kami... Mamak pun mamak la...


Menu utk Mr. K dan anak dara sulung.... Nasi goreng & megi goreng....


Menu utk aku yang kedemaman... Tapi makan masih gagah. Roti Naan & ayam tandoori.


Adik rilek atas stroller..... Budak nie skang dh pandai malu ngan orang. Malam tue jumpa abang nabil dier, boleh pulak malu2 kucing tapi senyum2... Kena agah, senyum pastu buat muka malu2 pandang ke belakang... hahaha.


Pas makan terus balik.... Dah tak lalu menahan mata dah aku. Memula ingat takmo pegi, tp Mr. K ajak jugak. Pegi jugak sudahnyer....

17 Ramadhan....

Lepak kat umah... Cuti nuzul Quran... Badan sgt tidak membantu.... Demam lagik.

Bangun sahur makan ala kadar, takde selera. Telan ubat. Lepas solat sambung tido....

Sebelum tue, dalam kepala otak bersusun-susun benda nak dibuat.. Maser susun tue, tgh sihat. Sampai hari, tak sihat pulak. Yang disusun ntah ke mana....

Tapi gagah jugak la mengemas rumah, mengemas dapur sikit2 sbb nak g balik Kg. Raya. Kang meninggalkan umah porak peranda sian kat mak... huhuhu. Tue pun pepagi tue ingat dh ok, ada hati nak buat popia goreng utk berbuka. Tapi, takde maknanyer....

Petang balik umah mertua coz hari nie ader iftar ramai2 kat umah atok. Menu mcm2.. aku pun lupa apa ada... Yang aku makan rendang ayam, tempoyak ikan patin, sambal tumis ikan bilis petai. Pastu balik umah melepak dalam bilik..... Gitulah hidup orang yg tgh demam....

18 Ramadhan
Udah ok sikit. Tp hidung tersumbat gak. batuk pun sama... kongkong.... huhuhu.

Kul 11 kuar g klinik ngan Mr.K. Bawak adik sekali, Aina tinggal jek. Tujuan utama nak bawak adik g sunat. Udah dekat 8 bulan belum sunat2 lagik... Sekali harung cek demam ibu dan nani yg still selsema....

Nie muka budak aler senyummmm.... Maser nie baru pas sunat nie... Surprisingly, tak bersuara langsung budak nie maser kena sunat. doc dh sapu ubat kebas kot. diam jek
.

Iftar dh kami booked awal2 di Rest House Tapah.... Sesekali ramai2 berbuka kat luar. Menu memang banyakkkk... Lauk pauk... Kuih muih... buah... bubur... sup... puding... mcm2 la....

Penuh meja....


Mee goreng... Belum berbuka lagik nie... Anak dara i memang semedang nak cepat. Samapi2 jek dh nak makan... Belum time lagik la kak long...


Nie pinggan aku... goyang inul lak dier....


Ape yek aku amik..? Jap aku ingat,... Nasi, Bayam tumis, ulam kcg boto, sambal tempoyak, remunggei masak kari, ayam masak kicap, ikan masin, paru sambal.... Penuh pinggan. Makanan so-so jek...

Aku suker sgt makan ramunggei nie. Tahun lps pun aku ingat, ader gak ramunggei, tp keras kematu yg tahun lps nyer. Dah tua. Yang nie cantik jek, lembut sedap dimakan. Tapiiiii, masin giler kari tue. Tue nampak ikan masin tue, kari dier lg masin dr ikan masin tue. Tertumpah garam ke bang...? potong terus nak makn.

Dok melepak makan kt situ sampai dekat 8.30mlm. Terus pecut balik sbb Mr. K nk g terawih... Solat maghrib kat rest house jek... Boleh la makan dgn tenang aman damai...

19 Ramadhan.,.
Lepak dok umah jek... Cuti 3 hari berlalu begitu saja...

Mr. K memang ngajak g shopping. Tapi badan tak larat. Mintak baring jek... Malas nak g memana. Pagi jek g ke TF jap beli barang sikit.

Petang masak cam biaser.. ukan aku masak la, mak mertua den. Ikan haruan masak lemak cili padi. Tumis sayur.

Pas berbuka aku terus balik umah.... kat umah byk benda nak dikerjakan....

Hamik kau entry panjang berjela... Tapi gambo cinonet jek. Aku malas nak amik gambo tgh demam2.... Sib la ader seketui dua tue.







Tiada ulasan:

Pesanan Penaja

Apa yang ada dalam blog nie adalah hasil penulisan tuan tanah dengan daya imaginasi sendiri... penerimaan adalah atas penilaian sendiri....

Menarik...!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin