03 Mac 2009

Kisah Sang Ular


Korang nampak tak ular tue...Itulah dier hasil pemburuan kitaorang ari sabtu ari tue. Ular tue ular tedung, dan telah menjadi 'arwah' hasil dari 'pembunuhan kejam' yang telah dilakukan oleh abang bomba yang kitorang panggey.

Mula-mulanyer, mak aku dengo ada bunyi tikus kat luar. Biler dengo bunyi tikus tue, mula la rasa nak marah. Nak menghalau la konon-kononnyer. Mak pun ambik kayu jolok-jolok bawah lemari, sekali tue lain macam lak bunyi yang kuar. Jolok lagi sekali, bunyi mcm kucing mendengus pun ada. Kuat lak tue. Mak aku tak syak lain dah, Ular agaknyer. Tp lom nampak bayang lagi.

Apelagi, adik aku, Iwan & adik iparku, Erol telah diarah memulakan pemburuan. Adik aku, Ija masak air kat dapur, nak jirus pada benda tue. Jirus-jirus pun xde gak kuar. Masak lagi air, 1 cerek & 1 periuk atas dapo. Sambil tue depa jolok-jolok gak ler pada binatang tue pakai buluh. Tetiba, binatang tue cuba nak memanjat almari tue, tp sebabkan dah lemah kena buluh tue dier tak mampu kot. Kompom la ular, warna itam. Dah cuak le memasing, td berani sangat.

Ambik air panas jirus lagi. Tue pun tak jalan. Kami dah tak tau nak usaha aper lagi. Biler ular tue nampak jek ader kaki2 yang bergerak depan dier, dier kuarkan lagi bunyi yang menyeramkan kami. Bertambah2 takut ler lagi. Jalan terakhir panggey bomba je la. Tunggu bomba sampai, depa buat sikit punya kejap. Kalo aku tau camnie punyer senang nk tangkap ular tue, aku xyah panggey depa...;-P. Tapi ye la deme ader alat nyer. Senang ler, keja tak sampai 5 minit pun, dah dapat ular tue. Terima kasih yek abang2 bomba.

Ini bukan kali pertama ular masuk umah. Kali pertama dulu, dah lamer dah. Aku baru sekolah rendah. Mak nk masuk bilik air, pastu tengok cam ader tali pinggang jek, tapi rupenyer ular. Maser nie panggey bomba gak.

Kali kedua lak rasenyer maser nak raya dua tahun sudah. Ular tue masuk
dapur. Sib baik mak nampak. Tapi yang nie takde ler beso sangat. Maser nie Iwan
ader, & adik aku yang kecik sekali pun ader, Padil. Aku suh depa berdua
buat, korang tau aper jawapan nyer....

Aku : Dil, ko ngan Iwan g bunuh ular tue.
Padil : Ko g buat ngan Iwan ler, aku jaga budak2.

Sabo je la aku. Umor dah 20 ++ pun penakut lagi. Aku jerang air, terus simbah kat dier. Jegang terus. Takleh nak bengkok2 dah. hehehe...Kejam sungguh. Ular yang samer. Ular tedung gak.
Nie yang raser tak sabo jek nak pindah umah lain, nak buat umah baru. Doakan kami sekeluarga.

Asamgaram : Semua makhluk tuan kena respek, tapi kalo dah takut & membahayakan, aper lagi leh dibuat.

Tiada ulasan:

Pesanan Penaja

Apa yang ada dalam blog nie adalah hasil penulisan tuan tanah dengan daya imaginasi sendiri... penerimaan adalah atas penilaian sendiri....

Menarik...!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin