20 Julai 2011

Emergency...!

Benda yang jadi kerisauan dan nak dielakkan menjadi kenyataan.... Anak teman pun demam, berjangkit ngan teman.... huhuhu.


Ari selasa maser teman demam tue, badan dier dah panas skit... Bagi makan ubat memang susah dier nie... Masuk jek ubat, muntah. Dier tak leh makan ubat langsung... Sudahnya bancuh sikit ngan air masak, bagi sikit2. tue pun takleh banyak. Kalo banyak dier muntah balik.... Tue je la cara nak bagi dier turun sikit panasnye....


Alhamdullillah keap jek demamnyer... Ari rabu dah ok sikit....


Tapi.....


Ari Jumaat dier demam balik. Lagi panas dari demam sebelumnya... Nampak dah panas jek, aku sumbat ubat vont... Turun panas... Tengah malam naik balik panas... Aku tawakal masuk lg ubat vont. Udah ubat demam takleh telan ditekak dier.... Kalo masuk pun dos tak cukup...


Ari sabtu siang tue, nampak dah macam ok sikit. Tapi malamnya naik balik demam... Sudahnya aku ngan Mr. K, bawak je la g spital... G emergency jek..


Sebelum pegi aku cek suhu, 37.2... ok, tak tinggi sangat, jom g spital...


Tapi, biaser ler prosedur kat emergency kena la ikut. Kalo ader emergency kes, lagik la lamer kena tunggu... Memang lamer pun kami nunggu, tak jugak panggil2. Aina yang tadi tido pun dah bangun....


Aku rasa kepala dier dah panas lagik, mata dah berair2 jek... Maser datang td idak lak gitu. Sudahnya Mr. K, masuk jek bilik cek, pastu suh aku masuk gak walaupun nama tak panggil. Dah tue nak nunggu brape lamer, badan aina makin panas...


Doc dalam tue tegur, takleh tunggu ke? Aku bagitau dah panas sangat nie, tolong cek dulu. Depa pun amik la temperature, sekali amik, 38.4... ambik kau... Lama beno nunggu kat luar, sekali panassss..... Terus MA suh masuk ubat vont lagik... Dan rehat kat katil dalam tue....


Dier nak susu, aku bagi susu. Habis nyusu dier muntah dalam tue.... Maser nie dier dah start merengek2 dah...boring kot + seluar dah basah, jd dah tak berseluar. Sejuk kot. Selimut2 aper semua aku tak bawak. Ada bawak tuala, tp tuala tue pun kena muntah dier.... Sian anak ibu.


Abah tengah melayan dier, coz asyik merengek jek dalam nie... Nunggu doc settlekan patient lain....








Biler orang dah tak ramai, nyembang la ngan MA. Bagitau aina susah makan ubat... Dier kata bagi jek ubat vont tue... Tapi ikut time, jangan biler dah panas baru bagi. Maksudnya dalam tempoh 2,3 hari tue, bagi ubat vont ikut jadual 6 jam sekali @ 8 jam sekali walaupun maser tue dier dah nampak ok sikit. Kalo masukkan biler tgh panas jek, memang susah nak turun. Dier kata kalo dah bagi ubat demam tak ikut dos yg betul2 memang la susah nak baik. Kalo dah asyik muntah jek, bagi ubat vont je la...





Stok ubat vont ader lagik sikit kat umah, tp tak bagi coz dengo org cakap tak elok bg ubat vont selalu sgt... Makanyer, memang la aku takbagi selalu. Tapi lepas nie, aku pakai ubat vont je la dulu, tunggu dier beso skit & dah boleh terima ubat makan, makanya aku tinggalkan la pulak ubat vont tue.




nah, layan gambo budak demam.....



Sian anak ibu...




Selalu kalo dier sakit jarang merengek. Tapi kali nie merengek jek + nak merap... Tido nak berpeluk... huhuhu. anak ibu sayang.




Alhamdullillah, dah elok pun demam. Ari tue nyusu pun kurang, skang nie kuat nyusu.... Ibu yang stress yang siapkan stok... Moga dipermudahkan...Amin....
















Tiada ulasan:

Pesanan Penaja

Apa yang ada dalam blog nie adalah hasil penulisan tuan tanah dengan daya imaginasi sendiri... penerimaan adalah atas penilaian sendiri....

Menarik...!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin