04 September 2009

Gas punya pasal..!

Ok kengkawan, mula tumiskan bawang besar & bawang putih....

Masuk jek bawang dalam kuali, azan maghrib pun berkumandang di corong radio. Apehal dah berbuka baru nak masak...hahaha. Itu ler yang terjadi semalam. Gas punyer pasal.

Pagi tue maser aku masak sahur, api dapur memang dah malu2 alah nak kuar. Tapi aku rasa tong gas cam berat lagi. Sib baik ler nasi aku dah kering, dan tengah masak sardin jek, jd kalo tak berapa nak cukup menggelegak tue xpe la kan. Ala2 cukup2 dah ler. Darurat.

Mustahil la gas habis kan... Baru beli gas tue sebulan lalu, tong gas besar pulak tue. Takkan sebulan dah abih yek. Apa tanda nyer yek...? Itu tandanyer aku memanggggg le rajin beno masak kat umah. Tue yang gas cepat2 abih. Hehehe. Tapi aku rasa mesti ader bocor somewhere kan.

Pagi tue abah dah check, hos gas bocor katanyer. Ganti ler ngan hos baru. Kan aku dah kate mesti ada bocor kat maner2, aku tahu setakat maner tahap kerajinan aku...;-).

Berbuka petang, cadangnyer nak buat kuey tiaw goreng jek. Balik dari opis, aku melepak2 la dulu. Penat kan, lagipun sikit jek. Kuey tiaw goreng tue petik jari jek masaknyer....;-). Kul 6.40 ptg baru aku masuk dapur.

Goreng ayam pedas Ayamas, separuh jalan jek api dah kecik balik.... Tak masak ler aku. Atas meja yang ada betul2 kuih muih jek. Lauk pauk ke, nasi ke memang nan ado. 2 beranak jek yang berbuka, Mr. K berbuka kat umah mak dier.

Usik saner, usik sini tak jalan gak. Tepon la kedai gas belakang umah tue. Kedai dah tutup, orang yang jaga pun dah balik, tp nasib baik la sudi jugak dier nak datang check gas tue. Dier godek saner, tukar sini, tekan gas..

Tauke gas : Kak, gas dah abih ler.

Aper la gas nie tau. Bagi la warning dulu ke aper ke. Tau2 je abih. Tong gas yang 14 kg lak tue, patutnyer lamer le sikit nak pakai. Nie sebulan jek. Patut ler aku angkat berat, tak mcm biaser, rupenyer tong besar.

Sudahnyer kul 7.45 baru dapat makan. Hehehe....




Tiada ulasan:

Pesanan Penaja

Apa yang ada dalam blog nie adalah hasil penulisan tuan tanah dengan daya imaginasi sendiri... penerimaan adalah atas penilaian sendiri....

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin