20 April 2011

Ikan Masin

Imej adalah hasil gugelan yek... take note.

Saper yang tak kenai ikan masin. ader kata ikan kering... Ok, mungkin ader yang tak kenal, tp kalo baca entry nie terus kenai kan..kan..kan..

Sedap tau ikan masin goreng. Tak kira la apa jenis ikan pun. Gelama, terubuk, parang...mcm2 lagi la... Kalo dapat makan, heaven tul rasanyer. Goreng ngan cili padi + bawang, makan ngan nasik panas2... perghhhh... terangkat beb.

Dedulu saya takde la gemo ( read : gemar) sangat makan ikan masin nie. Kalo ader atas meja saya makan, kalo takde saya tak peduli pun. Lagi penting pada saya adalah mesti ader benda2 yang pedas. goreng telur + bawang + cili padi... Makan ngan nasik panas, buh kicap... perggghhhh.... terangkat beb...hahaha.

Pada saya dulu, ikan masin nie makanan orang tua2. Ye la, kalo ikan masin buat gulai nangka ke, pisang ke, saya pandang pun tidak, tapi org tua2 mesti carik ikan masinnyer dulu. Saya amik kuahnyer jek..... Tu la pasal saya kata makanan orang tetua.

Tapi skang lain, zaman dah berubah kot. Saya lak yang takleh makan kalo takde ikan masin. Tapi makan kat kedai ler, kalo kat umah malas nak menggoreng...hehehe. Amik nasik kena ader ikan masin kurang 2 ekor kalo ikan kecik. Kalo tak habis meratah jek... Ish... risiko darah tinggi nie.. Insap jap. Kalo gie kenduri buat gulai ikan masin, saya bukan takat amik kuah je dah, kena carik ikan masin gak.

Sambil menaip teringat ikan terubuk masin dalam peti ais. Goreng pun sodap nie.... Adakah ini petanda umur saya semakin lanjut.. oh tidak...!!!! tak dapat nak terima kenyataan.



Tiada ulasan:

Pesanan Penaja

Apa yang ada dalam blog nie adalah hasil penulisan tuan tanah dengan daya imaginasi sendiri... penerimaan adalah atas penilaian sendiri....

Menarik...!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin