07 Ogos 2009

Jojak Tanah..

Actually Jejak Tanah sebenonyer, tapi urang2 rao panggey jojak tanah. 1 adat yang diamalkan oleh urang2 rao pantang tanah. Ader gak urang2 rao yang bukan dr pantang tanah. Aku pun tak brape nak tau bab nie, tapi layanzz...

Sebenonyer ari sabtu ari tue ader ler sedikit majlis jojak tanah tuk anak buah aku nie. Pas tu kami buat sekali kenduri doa selamat sikit, sempena sambut ramadhan nie. Meh aku story mory sikit what had happened last saturday...........


Sumpahan KETURUNAN RAJA RAWA

Sumpahan bermula berabad-abad lalu apabila rakyat Pagar Ruyung di Bukit Siguntang, Sumatera mencari pengganti raja yang mangkat. Yang menjadi masalah dua putera almarhum telah lama meninggalkan negeri itu, seorang ke negeri China dan seorang lagi pergi ke Rom dan anakanda ketiga almarhum pula adalah seorang puteri yang di panggil PUTI. Masa berlalu, raja-raja dilantik semuanya mati tidak serasi, melalui tukang tilik, rakyat diberitahu bahawa cuma ada seorang sahaja yang sesuai dinobatkan menjadi raja, iaitu anak anakanda kepada puteri, tapi masalahnya, anakanda puti juga perempuan. Lantas, rakyat bukit siguntang mengelilingi rumah puti untuk mengambil anakandanya menjadi raja, puti membantah namun tak diendahkan.
'Kalau kamu berkehendak juga, ada pantang larangnya; anak dan keturunan beta tidak boleh memijak tanah, naik buaian dan menyentuh bunga sampai umurnya 13 purnama. KALAU INGKAR, TUNGGULAH BALA DATANG MENIMPA. Juga bila raja kamu mangkat, hendaklah tujuh orang menadah air mandian mayatnya, tujuh lagi melompat keluar dari tingkap dan cacakkan tombak ditanah. Rakyat semua bersetuju, lalu anakanda puti pun dijadikan raja. Adat dan pantang larang terus dipatuhi sehinggalah warga bukit siguntang dan darah daging puti yang berketurunan rawa berhijrah , termasuk ke semenanjung tanah melayu.
Wallahualammm.....

Ituler ceritanyer.... Jadi kami meneruskan jek adat yang ader....





Mula2 sekali budak kecik nie kena diinai kaki & tangan. Cute betoi budak2 biler kena pakai inai...



Nie ler barang2 yang digunakan. Jangan suh aku describe banyak2. Indo ku tahu.... Semua benda nie Tok Bomoh, Pak Dahalan yang siapkan. Kami cumer siapkan tempat. Tapi rasenyer kilen tengok pun, kilen dah boleh agak apo bondo barang yang ado. Bunga tue pun dier yang carik kan, tp 1 bunga yang wajib ader ialah bunga gelenggang (kalo aku tak lupa ingatan ler yek..), kalo xdo bungo, daun pun bulieh eh....

Kalo perasan barang2 yang Pak Dahalan tue punyer kebanyakannyer warna kuning...Katanyer anak rajo, kena la kuning kannnnn. Baju budak kecik nie pun kuning gak, tuala pun samer. Tapi idak ler buat baru, recycle jek dari sepupunyer sebelum nie. Elakkan pembaziran....;-) Baju2 camnie selalunyer pakai kejap jek. Pastu tersimpan dalam almari...



Pak Dahalan tengah menyiapkan barang2 dier tuk proses seterusnya....hehehe...Bagus jek ayat, proses lak.. lantak ler, asal korang paham....




Then, budak kocik (Aqilla) nie dibawa berjalan ataih bungo sambil ondeik & abahnyo menunggu di kiri kanan. Meraung budak kecik nie, dier memang tak suko kalo urang lain pogang dio....


Pastu Pak Dahalan akan cari tanah & bawak Aqilla untuk dijejakkan kakinyer atas tanah. Sebelum nie budak2 yang pantang xleh jejak tanah, takleh pegang bunga, takleh dijunjung & takleh dipakaikan barang kemas...(nie pun kalo aku tak luper ingatan gak ler...). Tapi, yang bab naik buai tue aku xtau ler sbb budak kecik nie kadang2 tido pakai buai gak....

Dah tu, Aqilla dijunjung abahnyer untuk ke tempat mandi.



Pehtu, dimandikan ler oleh Pak Dahalan. Main jirus2 je, & dibilas ngan air lalu. Dan dibawak masuk umah pun kena dijungjug. Selesai ler acara.
Budak2 lepaih mandi tentu2nyer lapokan. Siap2 pakai baju semua, bagi ler makan. Makanan yang dihidangkan untuk bebudak lepas jojak tanah nie ialah nasi kuning & ayam masak gulai lemak kuning. Kannnnn, semua kuning, dari mula sampai abih....Anak raja la pulak...(ader bau2 riak tak...hehehehe)

Abaikan ler ketidak semenggahan mangkuk lauk tue yek... Bukan setakat bebudak yang makan, mak2 & pak2 sedaranyer pun sibuk mencuit lauk yang samer... Sodapppp....Gambo nasi luper ler pulak, tapi nasi tue masak cam biaser cumer ditambah ngan kunyit & sedikit garam.


Nie la budak kecik yag jadi 'pengantin' ari tue, Nur Iman Aqilla. Birthdaynyer bulan lepas, tp sebab takde maser yang lapang, tue yang delay sebulan baru buat. Bukan aper nak buat cepat2 tue, budak nie dah 'dapat kaki', jadi laju jek kaki melangkah ke hulu ke hilir.... Menangih cam kena dera jek budak nie. Sedih sangat ler tue.

Tapi, yang paling sadis abang Aqilla nie ler, Amin, biler tengok adiknyer menangih bagai nak rak. Mula ler dier cebik2 jek, tapi lamer2 tak tahan tengok adiknyer tue, terus dier meraung samer. Lagi teruk dari Aqilla.... Dah macam kena cucuh ngan api jek. Si 'pengantin' dah berenti nangis dah, dier tak abih2 lagi... Sayu sangat atinyer tengok adiknyer nangis. Tapi jangan tak tau, kalo dier tengok video dier jejak tanah dedulu, time dier tengah nangis, kompom dier nangis balik on live tue.... hahahha... Lawak tul budak nie.


Makan time........ Semua lauk tue main cater jek, aku & family tidaklah ader upaya utk menyiapkanyer sendiri.. Lotih..... Siapkan jek duitnyer..... Sonang. Lauknyer tue, kan goreng bertepung, ayam masak lemak cii padi, ikan masin, sayur campor, ulam2, sambal belacan, sambal tempoyak kacau (meleleh air liur sambil menaip lauk nie...) & buah orange.

Esoknyer, perkara yang samer berulang. Tapi, kejadian berlaku kat umah MIL. Anak sepupu Mr. K lak berjojak tanah.... Makan kenduri pun cater gak.. Tak sanggup kami nak handle.....


"Gelaran Bukan Untuk Di Puja Puji, tetapi sekadar Mengenal Asal Usul Jati Diri, Jangan Malukan Keturunan Sendiri, Amanah & Janji Harus Turuti, Bila Gelaran Sudah Di Beri, Laksanakan Tugas Seikhlas Hati "


Asamgaram : Malamnyer aku ke'demam'an...... sadis tul...
Rao-Malay Dictionary
ondeik - emak; urang - orang; indo - tidak; apo - apa; bondo - benda; ado -ada; bungo - bunga; bulieh - boleh; rajo - raja; kocik - kecik; ataih - atas; suko - suka; pogang - pegang; dio - dia

4 ulasan:

EL MARIACHI berkata...

salam...baru jumpa...pak dahalan tu ada lagi ke...

Nietanozie berkata...

Ader lagik.....

EL MARIACHI berkata...

lepas raya ni nak buat gak ler...anak baru leh jalan...

Afi Adi berkata...

Assalamualaikum
Saya minta kebenaran mengambil salah satu foto yang ada Pak Dahlan untuk dimasukkan dalam Newsletter Jaro yo..
Terima kasih

Pesanan Penaja

Apa yang ada dalam blog nie adalah hasil penulisan tuan tanah dengan daya imaginasi sendiri... penerimaan adalah atas penilaian sendiri....

Menarik...!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin