02 Oktober 2009

Durian Oh! Durian

Cerita 2,3 hari lepas....

Petang tue, Anjang (uncle ku), call mak suh datang umah.... Tujuan..????

???
...
...
???
...
...
???
...
...
???
...
...
Durian berlambak kat umah dier. Suh datang ambik. Takde orang nak perabihkan.

Datang ler aku 2 beranak ngan mak. Memang banyak pun...
.
Biler datang 2 orang jek, maka aku ler yang harus menjadi pengopek durian yang tegar..... Dah lamer skill kopek durian tak kuar, selalunyer kalo Mr. K ader mintak jek dier kopekkan...Biler lagi nak manja ngan somi kannnn..... Tapi sebab dier takde, kena ler buat sendiri.
.
Durian dan aku memang tak leh dipisahkan sejak kecik lagi. Jadi, mengopek durian bukan lah 1 big deal pada aku... (ada unsur2 berlagak tak....kah kah kah...). Dan hasilnyer memang sangat memberansangkan.....
.
Hasil utama ~ 2 tong kulit durian. Nie la alasan utama kopek durian siap2 kat sini. Maleh nak membuang sampah. Kalo kat umah Anjang, kopek durian depan pintu pagar je. Dah settle, tarik jek tong.


Hasil usaha kami 2 beranak sambil dilayan bersembang oleh makcik & pakcik ku, 2 bekas durian. Balik masuk peti ais. Nak makan terus capai, sonang jek.... Kata orang dah masuk peti ais, gas dah kurang sikit. Idak ler panas beno lepas makan... Benor ke nie...?

Hasil lain, maner yang dah agak2 lembik tue, buang biji siap2. Cadangnyer nak buat tempoyak, tapi mak sayang sangat sebabnyer duriannyer elok tak busuk. Tapi sebab lembik jek, tue yang siap-siap buang. End up, malam tadi jadi kuah durian dah. Tak jadi tempoyak. Makan ngan roti... Nikmatnyer.......;-)
Baki durian yang belum dikopek untuk dibawak balik. Aku memang tak berapa suker kalo suh makan durian dah kopek masuk peti ais. Prefer yang fresh bukak punyer. Tapi kalo dah xde pilihan, teringin sangat aku belasah gak ler yang kuar peti ais. Tapi kuantitinya idak ler sama macam aku makan yang fresh. Kalo dibukak fresh letak 2 biji pun aku leh perabih. Larat ngan tidak jek...
.
Lagipun petang nie nak g umah my sis kat Ipoh, tue ambik yang fresh sikit. 2 nieces aku memang sukerrrrrrrr sangat makan durian. Umur baru setahun dua dah pandai demand Kalo sekali rasa tak sedap, mintak yang lain. Kasik yang sedap punyerrrr. Yang nephews nyer lak tak layannnnnn..... Cium bau pun tak nak.....
Konon ler nak makan yang fresh, tapi tengok malam tadi dah merekah dah. Sudahnyer mak kopek, masuk tupperware, masuk peti ais..... Habis cerita daaaa.......

Abih durian umah Anjang kami belasah. Bebenonyer bukan nak abihkan pun. Banyak gak aku tolak tepi, sebab tangan aku dah sakit, tapi Anjang lak dok tepi aku suh kopek abih2. Ader jek alasan dier, durian nie berlubang la, dah merekah ler.... Akhirnya, abih gak. Aku kena buliiii.......huwaaaa....
.
Leh lak tue, aku dah nak abih kopek durian baru leh dier nyembang ngan aku...
.
.
Him : Banyak lagik ke..? Sarung tangan ada kat dalam lemari...
Aku : Laaa... Udah nak abih baru bagitau.
.
.
Aper nak buat. Pakai kain pun abih gak aku bedal. Tapi, tahan je la.. Sampai bengkang la tapak tangan aku.
.
Hasil lain... Anjang memang suker berkebun. Orang pencen ler. Aper nak buat. Nie hasil cucuk tanam dier la nie.... Kalo buat lawatan keliling umah dier, dah kawasan nurseri sayuran lak... Banyakkkkkkkk....


Sambil kopek2 durian tue. Belasah gak durian nie. Bukak sebiji makan, bukak sebijik yang lain, makan lagi. Kononnyer nak rase ler buah maner yang sedapppp... Akhirnya, aku kekenyangan. Makan nasik pun dah tak lalu............huhuhu....
.
.
.
Asamgaram : teringat zaman kecik2 ngikut arwah opah g dusun. Tido saner, kutip durian, kopek durian, buat tempoyak, mandi ayor telaga... Miss it & I teribbly miss my late grandmom.... Al-Fatihah.
.



Tiada ulasan:

Pesanan Penaja

Apa yang ada dalam blog nie adalah hasil penulisan tuan tanah dengan daya imaginasi sendiri... penerimaan adalah atas penilaian sendiri....

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin