28 Oktober 2009

Heritage

Dua bijik umah kampung yang menjadi kunjungan aku kecik-kecik... Umah pusaka yang menjadi tempat aku membesar, tempat aku belajar mencari pengalaman, belajar erti hidup... Waaaa, tetiba sentimental lak... hehehe.



This first picture, umah arwah opah kat Kg. Jeram Mengkuang, Bidor. Opah belah mak aku. Aku membesar di sini. Sekolah rendah aku belajokat kampung. Biler masuk sekolah menengah aku dok ngan ma kat Tapah.

Umah nie dah melalui pelbagai fasa perubahan. Skang umah nie takde orang. Kekadang ader pakcik aku yang bongsu dok. Kekadang kalo dier malas, dier g umah orang lain.... Kalo takde orang umah nie jadi umah tinggal jek.

Tapi, hari raya umah nie tak penah sunyi. Setiap kali nak raya, De & Pak Uda mesti balik raya ke sini. Pakcik Makcik aku yang lain mesti dok menjengah kat sini. Biler dekat2 nak raya, sesaper yang dok dekat datang tolong bersihkan umah..

Umahnie 2 tingkat, kat atas tak berapa nak pakai dah. Dari arwah opah ader dulu, belah atas nie tak dipakai sangat kecuali ader kenduri kendara. Atas jadi tempat beradu.




2 gambo kat atas, umah arwah nenek kat Sg. Sumun, Perak. Nenek belah abah. Umah nie tempat kami cuti2 ujung minggu. Bukan balik tetiap minggu pun, tapi sebulan sekali balik la... Tapi itu dlu. Umah nie dah terbiar. Tak silap aku skang ader orang nyewa.
Umah nie setingkat jek. Tapi dari depan sampai belakang, umah atas. Yang belah dapo dah roboh pun. Tinggal bahagian depan jek. Itu pun kayu dier dah banyak yang roboh. Satu jek masalah aku maser kecik2, umah nie biler air kat luar. Jadi biler nak g bilik air memalam kena ada orang teman. Takut bebbb......
Kawasan umah nie sangatttttt luas. Depan dier le buat main bola. Tepi kiri kanan, penuh ngan pokok koko & kelapa. Belakang pun samer. Parit depan tue tempat kami adik beradik memancing dulu2... Titi tue pun dah tinggal seco'et tue jek. Dulu titi besar. Keta leh lalu.
Lepas arwah uci (panggilan opah tuk orang rawa) meninggal, & nenek kawin lain umah nie tinggal cam gitu jek. Nenek ikut uci baru pindah K.L. Dan dok kat sana sampai ajalnyer sampai. Tempat nie sangat aman damai.... Sejuk jek mata memandang...
* Gambo nie dedua aku ambk hasil klik2 adik aku, iwan. Bro, pinjam yek.

Asamgaram : terkenang-kenang....





4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

seronok baca blog nie.....
ada unsur ketapahan sejati.....
flownya pon menarik....
teman addkan blog nie kat laman krojea teman yea....

Kak Nieta berkata...

uish....laman keroje.
Malu ler teman Kalo lamn keroje bkan ke semua orang leh masuk...haaha teman pemalu.

Tanpa Nama berkata...

idak ngape.....
baguih blog mike....
bior ramai nengoknyea.....
udah mula orang jenguk2 blog nie...
teruskan yea...

Kak Nieta berkata...

Anyway, tq ler.
Tp, epas nie kena lebih berbudi bahasa la yek...;-)

Pesanan Penaja

Apa yang ada dalam blog nie adalah hasil penulisan tuan tanah dengan daya imaginasi sendiri... penerimaan adalah atas penilaian sendiri....

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin