03 November 2009

I'm proud to be ra'o (my dad) & i'm proud to be melayu perak (my mom)....hahahah.... stetement baik punyer....

Sebenornyer aku nak cerita camner leh tetiba jek ngaku ra'o nie...;-p

Kecik2 aku dok ngan arwah opah belah mak... taktau menahu pun amender ra'o tue. Biler kecik2 time adik buat jejak tanah aku samer nyibuk jek.... udah tentu ler kecik lagi kan... aper tau.

Sekolah rendah pun dok ngan arwah opah lagi. Sekolah rendah kecik jek, jd kompom ler tak ramai urang2 ra'o nie. Kalo ader pun minoriti jek. Biler dah masuk sekolah menengah, aku pindah dok kat tapah ngan mak. Maser nie pergaulan lebih luas & ramai giler urang2 ra'o di sekolah aku...

Depa nie cakap ra'o berabuk seiii... Aku nie memang ler idak paham amender pun. Kat umah pun kalo abah cakap ra'o mula terkebil2 tak paham... Kata mak, abah kalo marah anak2nyer terkeluar gak bahasa ibunda dier tue...

Biler aku dah keje, hidup aku dikelilingi oleh orang ra'o. Kat opis majoriti bercakap ra'o walaupun depa nie bukan la ra'o pun. Jawa pun banyakkkk gak. Sampai, aku leh tangkap sikit2 aper depa cakap.... Biler dah keje nie aku dah belajo sikit bahasa ra'o dari orang2 opis, tapi paham je la. Biler sebut lidah aku tergeliat...

Dan akhirnyer, aku berkawin dengan urang ra'o sudah. Dan cakap mak & atok nyer adalah sgt pekat kekadang tue. Sampai aku kena dengor betul2 aper depa cakap nie.... Skang aku dah pandai sikit bahasa ra'o. Tapi kalo cakap still nahu & idgham dier tak berapa betul. Sampai Mr.K sound aku la "usah ler bercakap ra'o, menyampah dengornyer..".... Camner aku nak pandai, teman sebantal tak bagi support langsung kan.....

Skang nie aku still in learning proses. Aku ader jumpa 1 blog yang pure ra'o. Pada aku ler.... batumasjid.blogspot.com. Kat sini ler aku dapat gak sikit2 bahasa ra'o nie.... Tapi entah naper skang nie susah beno nak bukak blog nie.. tgh syok layan kang. Tetiba hilang ditelan IE...hehehe.

Learning process tidak pernah berhenti. Tak kira dalam aper jer bidang. Kalo kiter tak tau, don't just say entah ler...tak tau ler... But, cuba ler untuk mengatasi kekurangan itu. Baru ler betulll....



Tiada ulasan:

Pesanan Penaja

Apa yang ada dalam blog nie adalah hasil penulisan tuan tanah dengan daya imaginasi sendiri... penerimaan adalah atas penilaian sendiri....

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin