03 Disember 2011

Cucur Keria adik-adikku

Membantu sungguh group Homemade Solid For For Baby kat fb... Biler rasa perlukan idea tuk memasak kesana la aku tuju. Tapi kekadang biler idea ader pun, tp mood ibu ala kadar, maka makanan anak pun ala kadar la yek.

Nie adalah cucur keris yang udah 2,3 kali aku buat. Tapi kena oter la dari resepi asal..



Mula aku buat guna ubi madu cameroon. Aina tak suker, siap nak muntah terbelahak lagik. Aku try gak bagiubi tue yag rebus jek, pun samer. Nampaknyer memang dier tak suker la tue..

Kali kedua aku buat mixkan ubi madu + kentang. Sebab dier tak leh nak makan ubi sesajer, kena la ubah.. Samer gak. Biler masuk mulut jek cam nak termuntah. Pandai jgak dier merasa ubi tue yek.

Skang nie kalo buat guna kentag saje. Kalo rajin buat gelang, kalo malas bulat2 aje... :)

Resepi iut version aku yek..
Kentang'
Tepung oat (blend halus oat quickcook)
Tepung gandum
Unsalted butter

Rebus kentang & lenyek. Tengah lenyek masuk sikit unsalted butter, adi dier akan rasa creamy sikit. Tambah tepung oat & tepung gandum ikut kesesuaian doh. Agak2 dah leh acu tak tambah tepung dah. Dah siap dibentuk, goreng la.

Aina memang suker version yang guna kentang jek. Ubi biaser aku lom penah cuba lagik. Mungkin ubi madu tue manis sgt pada tekak dier kot... Lain kali cuba ubi lain lak.



Tiada ulasan:

Pesanan Penaja

Apa yang ada dalam blog nie adalah hasil penulisan tuan tanah dengan daya imaginasi sendiri... penerimaan adalah atas penilaian sendiri....

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin