01 Disember 2011

Homemade Popcorn

Sesekali main ngan api di dapur nie memang seronokkkk.... Memacam leh buat.

Dalam gobok ader stok bertih jagung yang dah lamer dibeli, tapi tak masak2. Kebetulan ari tue ramai der kat umah dan aku g langgan lak Alamak Toyol kat Astro First, maka terus la decide buat popcorn. Feeling feeling tengok wayang la pulakkk.. Ahakkk.

Sebelum masak kena la gugel dulu resepinyer... Aku amik kat MyResepi. Aku tepek balik kat sini dan olah ikut citarasa tekak aku. hehehe

Bahan : Minyak, Butter, Bertih jagung, gula.

Nie la rupe bertih jagung tue yek... Kat maner beli yek, giant kot, Lupa dah.


Cara-caranyer...
Panas minyak dan campur sedikit butter. Panaskan ngan api yang kuat yek. Biar minyak betul2 panas.


Dah panas, perlahan api masuk kan bertih jagung. Make sure semua tenggelam dalam minyak yek. Jangan banyak sangat kang penuh periuk...


Dah tue tutup. Kena tutup yek, kalo tak terpelanting2 la popcorn dalam tue. Jangan pakai periuk yang ringan tutupnyer, takut tutup periuk pun berterbangan...hehehe. Sambil masak, dalam periuk tue akan bunyik 'pop pop'. Dah abih bunyik, leh bukak tudung periuk. Dah masak la tue.


Taadaa....... Yang sikit tadi jadi penuh seperiuk...:D. Angkat letak tepi dulu.


Dalam kuali lak, cairkan butter dengan gula. Aku main agak je yek... Kalo guna unsalted butter kena la tambah garam lebih sikit. Kalo guna butter biaser buh sikit je tau sbb butter tue dah ader garam. Kacau sampai gula cair dan berubah warna.



Dah tue, tutup api & masukkan pop corn yang dah masak tadi. Kacau rata. Simpan dalam bekas kedap udara.


Sambil layan Alamak Toyol, kunyah pop corn. Rasa cam kat TGV lak.. hehehe.

Surprisingly, adik beradik, anak sedara semua kata benda tue sedap dari yang beli. Dan bijik2 yag keras yang macam tak masak tue kurang la. takde la banyak beno cam kiter beli.

Tapi nie semua kredit tuk adik aku gak... Aku tukang bagi arahan jek. Maser nak masak anak den lak merengek. Jadi servis bertukar tangan la....

Tiada ulasan:

Pesanan Penaja

Apa yang ada dalam blog nie adalah hasil penulisan tuan tanah dengan daya imaginasi sendiri... penerimaan adalah atas penilaian sendiri....

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin