15 Disember 2011

Perempuan tua pun korang nak tipu, aper jenis manusia betul la...

Panjang berjela tajuk... Cam melepaskan perasan jek...

Memang pun..... Tgh marah dan bengang dengan manusia2 yang amik kesempatan atas kelemahan orang lain... Terutama yang dah berumur, warga emas yang sedang berbahagia di ujung usia.

Aku membebel bersebab yek.... Mengenang nasib seorang warga emas yg tinggal kesorangan tapi ditipu orang2 muda yang sebangsa dan seagama (mungkin.....). Agaknyer depa tue lupa yg depa ader mak ayah yang dah tua @ bakal tua. Depa jugak lupa depa jugak akan tua 1 hari nanti...

Ambik cerita nie sebagai pengajaran dan peringatan kepada kiter yek... Manusia diluar sana bermacam tabiat, bermacam ragam... Semoga ahli keluargaku, sahabat handai ku dan semua sekali dilindungi dari perkara2 yang tidak baik...

Kejadian nie berlaku di Bidor... Di perak...

Taktik 'penyangak' bermacam.. Petang kelmarin tgh sibuk kat dapur dapat call dr pakcik A, katanyer Makcik N kena pukau. Terkejut la mendengar nyer.. Pegi la menziarah orang ditimpa musibah malam tue jugak. Tapi setelah diteliti (udah cam pegawai penyiasat jugak...) aku rasa bukan pukau. Tipu hidup2.. Kuang ajo betul la...

Modus operandinyer mmg licik jek bunyik nyer... Mula2 dtg sorang (Mamat A.. Takmo la mamat, penyangak A), mgkin menyiasat berapa ramai isi rumah. Setiap alasan tuan rumah dijawab.. Makcik N kata dier nak sembahyang, takpe Penyangak A kata dier datang balik kejap lagik. Makcik N kata dier taknak, tinggal sorang, takpe, penyangak A kata dier anto org pompuan...

Tak lama lepas tue dtg la pulak sorang pompuan (penyangak B..). Datang masuk umah, sembang2. Barang yg nak dijual ari tue, mesin urut kaki. Makcik N beriya kata taknak, Penyangak B suruh cuba dulu. Tak payah bayo. Maser tue datang penyangak A, bawak mesin urut kaki.

Pasang mesin alat kaki tengah rumah, membelakangkan pintu keluar masuk... Membelakangkan bilik2 yang ader... Dahtu makcik N disuruh bukak semua brg kemas yg dipakai kalo nak cuba mesin tue. Makcik tue pun ngikut je la, ingatkan depa nie betul2 nak meniaga. Dier pun masuk bilik, bukak barang kemas, letak atas katil tutup ngan bantal, kuar bilik tutup pintu.

Penyangak yg 2 org nie nampak bilik maner makcik tue masuk... Depa pun pasangkan mesin urut kaki, setkan masernyer lebih 1/2 jam.. Pasang jek mesin tue penyangak tue bgtau makcik nie suh try dulu... Jangan bangun coz mesin tgh berjalan. Depa nak kuar jap, balik pejabat. Nanti dtg balik...

Tunggu la makck sampai mesin berenti.. Tapi coz lamer sgt menunggu, belum mesin tue berenti, makcik tue bangun jugak.. Tunggu 2 org penyangak tue pun tak dtg2 langsung.. Terus tuju bilik, nak pakai balik brg kemas yg dah bukak td. Terpandang pintu bilik tak bertutup, tgk barang kemas semua dah lebuh. Penyangak 2 org tue sampai ke sudah tak dtg2.. Lebuh, lesap terus...:(.

Mesin urut kai yg dier kata harga RM 15k tue dier tinggalkan.. Ntah2 150 hingit jek..

Aduhhhh.... Ape nak buat. Benda dah jadi...Tapi, cara kehilangan tue sgt2 mengecewakan... nape la org tua cam tue yang korang tipu.... manusiaaaa... manusiaaaa....

Dah ler tue, menyelesaikan polis report bagai sampai lebih kul 11, makcik tue dah tak larat. Letih, penat kena berdepan stuasi cam tue... Tak de akal sungguh org yang buat tue... Maser nak balik dr balai polis tue, salam2 semua, bergenang gak airmata org tua tue. Sebelum tue aku tgk cam steady jek.. Mungkin steady dan kuat sebab mak aku ader tuk temankan, tp biler kami nak balik, kekuatan dier cam hilang lak... Malam tue jugak anaknyer dah sampai umah. Nak temankan maknyer yg dalam kesedihan...

Jadi, org2 diluar sana amik iktibar atas kejadian nie yek.. memang la kata org, kalo nak jadi tue, jadi jugak.. Tapi, sekurang2 nyer biler kiter dah tau dan beringat kebarangkalian nak kena tue mungkin rendah..... Wallahualam.


1 ulasan:

Annur Syuhadah Saffrone berkata...

nak wat cemana..skrg ni keje susah sgt nk dpt.. bkn nk berkata2 tnpa asa..ni diri sndri ni,, ade kelulusan yg tggi, mintak keje x dpt..smpai mintak pakai SPM, pon x dpt..ntah le..

bukanla nk sokong keje penyangak tu, tp mungkin diorg buat suma tu atas desakan hidup yg trlampau..

Terbaru Annur tulis KAHWIN ITU SYOK TAPI BUKAN SENANG ~ Blog Annur Syuhadah

Pesanan Penaja

Apa yang ada dalam blog nie adalah hasil penulisan tuan tanah dengan daya imaginasi sendiri... penerimaan adalah atas penilaian sendiri....

Menarik...!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin