20 Januari 2012

Bihun Kungfu Junior

Semalam abah aina kojer ke Cameron Highlands... Makanyer, aku dah mengirim membelikan sayur2 yg fresh dr ladang..:) Since dh memang tau akan ader banyak sayur, maka memang dr opis dah niat nak buat bihun kungfu. Siap berangan dr opis lagik sayur banyakkk giler... hehehe. Tapi takde ler banyak maner pun, since yg membeli belah tue orang lelaki kan. Knowing depa tak pandai membeli barang dapur maka redha dengan sayur yg ader... hehehe. Kalo ibu yang membeli maunyer 2 plastik penuh kot...

Buat bihun kungfu nie dah banyak kali.. Hari nie jek baru ader kekuatan nak tulis kat blog...:) Kekadang guna bihun, penah gak guna spagheti... Kuahnyer kuah ladna jek, bahan karbo tue pepandai la korang adjust. Semalam aku ngan aina makan ngan bihun, tapi uci maka dengan nasik jek... sodap.


Resepinyer...:

Bihun dicampur dengan telur + serbuk lada hitam, pastu goreng. Saya goreng dalam pan dengan sikit minyak zaitun.

Kuahnyer : bwg besar, bwg putih, serbuk lada hitam, tepung jagung, ayam, sayur-mayur (capsicum, carrot, brokoli, btg saderi, sawi, tomato.. ikut suker nak buh sayur aper), garam, air, olive oil.

Tumis bwg besar + bwg putih dlm olive oil yg dah panas. Dah naik bau, buh ayam. Pastu masukkan air, dah menggelegak air masukkan sayur ikut turutan yang paling keras. Pastu masukkan sikit garam dan serbuk lada hitam. Biarkan sekejap, pastu masukkan bancuhan air dengan tepung jagung untuk memekatkan kuah.

Siap... Yummy. Aina makan bertambah... :). Ibu aina jgn cakap la, uci pun samer.. hehehe

Aina mula diperkenalkan menu nie maser umur 10 bulan. Jadi aku rasa menu nie sesuai la tuk 10 bulan ke atas... Pepandai la korang adjust bahan yek.. Terutama lada hitam tue. Mula2 dulu aku tak buh pun lada hitam. Dah 11 bulan lebih baru berani buh lada hitam. Capsicum pun gitu, tapi since kat HSFFYB kata dah leh bagi, aku try. Aina ok jek...

Garam pun korang kena alert yek.. Bawah setahun jgn bagi dulu.... Kalo lebih setahun pun korang agak2 la, jgn banyak ye. Aku buh sikit sangat, buat rasa dan naik lemak sikit... Kata orang lamer la gitu.

Since aina dah setahun, aku dah campur sikit garam dalam makanan dier. Tgk keadaan, kalo bubur nasik tue aku tak buh pun kekadang sebab ok jek tanpa garam. Dlu2 aku buh tepung oat (blend oat sampai hancur) untuk memekatkan kuah, tp sikit je la, tambah tomato utk pekatkan lagik. Jarang guna tepung jagung. Semalam malas punyer pasal, tepung jagung jek, lagipun anak dh beso. Ok jek....:).

Nak masak pun senang jek... Kalo ader stok ayam dalam freezer lagik senang. Lagik sedap.

Hari nie kesiangan la pulak. Tak sempat masak aper2 tuk aina pagi tadi.. Uci la yg kena masakkan.... Sib baik ader uci..





2 ulasan:

JieJ berkata...

wow weeeeeeeeeee...sedap nya..

Kak Nieta berkata...

melampau sedapnyer...

hehehe...saper lg nak puji...:)

Pesanan Penaja

Apa yang ada dalam blog nie adalah hasil penulisan tuan tanah dengan daya imaginasi sendiri... penerimaan adalah atas penilaian sendiri....

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin