23 Januari 2012

Ikan bakar sumbat Kelapa @ Ikan bantat

*Orang semua ader la bercuti... Jadi mood blog aku adelah mood makan2 dan mood resepi jek... hehhe.*

Aku tak tau naper ader orang pangey ikan nie ikan bantat.... Naper yek..? Korang tau tak...?

Aku panggey ikan bakar sumbat jek... Sedappppppp.


Resepi :

Ikan cencaru - belah belakang dan bersihkan.
Cili padi, bwg merah, serai, garam, serbuk kunyit (kunyit idup lagik sedap) - tumbuk lumat.
Kelapa parut
Daun kesum.
Bahan2 tumbuk tadi dicampur ngan kelapa parut + daun kesum. Sumbat dalam ikan tue. Ikut 'kegemukan' ikan yang korang suker... hehehe. Balut ngan daun pisang dan bakar.... Aku bakar atas pan jek, sapu sikit minyak zaitun..

Cicah dengan kicap + cili padi + bawang kecik + perahan limau... Perggghhhhhh... Mak mertua lau belakang pun tak ingat.

Tetiba terliur la pulak...huhuhu.

Aina pun makan lauk yang samer... Tapi aku tak ambik la kelapa dier coz pedas sikit... Tapi, kalo korang nak buat khas untuk si kecik, takyah guna cili padi guna cili merah jek. Impact cili merah pun takyah tumbuk. Hiris2 jek nipis. Buh serai + daun kesum, sedap nyer..... Leh jugak kalo korang nak tambah tomato.... Garam tue agak2 ler yek. Kalo anak bawah setahun takyah buh garam.



Tiada ulasan:

Pesanan Penaja

Apa yang ada dalam blog nie adalah hasil penulisan tuan tanah dengan daya imaginasi sendiri... penerimaan adalah atas penilaian sendiri....

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin