05 Januari 2012

Ibu dan Puree : Tak kawan la...:)

*tajukntahapeapentah*

Selalunyer, setiap pagi aku akan siapkan makanan utk Aina. Walaupun dier tinggal ngan uci nyer, makanan tetap aku sediakan. Kecuali dalam kes2 emergency, aku takdan nak buat, then my mom akan masak tuk dier. Dan selalunyer belah pagi masak cincai jek... Masak yang senang dan cepat coz nak mengejar maser. Kul 7 mesti dah kuar dari umah...

Ader mommy yang akan buat puree dan simpan dalam freezer. Senang nak masak. Aku lak tak suker nak handle puree. Plus freezer aku adalah penuh ngan haiwan sembelihan dan yg bakal disembelih... Maklum la freezer family, dok ngan mak abah takleh la nak buat sesuka hati. Nak buat puree pun satu hal jugak bab maser nyer... Aku ujung minggu memang tak dok kat umah, balik umah mertua. every week, jadi memang takdan maner nak pikir kerja umah, maner nak pikir membasuh kain baju, maner nakbuat puree lagik... Jadi, kiter amik yg mudah la. nak masak baru buat.

Kalo ari keje biaser makanan Aina adalah bubur nasik jek... Kalo ibu terbangun awal, masak la lain sikit. Kalo tak sempat ini la rupe nasik Aina. Sayur sayuran memang dipelbagaikan setiap hari. Yang nie aku buh kentang, kobis bunga + carrot.

Nampak sadiskan. Carrot yer ntah maner2 hilang. Tak nampak pun maner peginyer. Aina memang tak suker lembik2 berkuah sangat. Jadi, memang dikeringkan gini la bubur nasik nyer. Bukan bubur nasik la kalo gitu yek, nasik lembik. Hehehe.


Tapi, biler belah malam tak sampai hati tengok anak makan itu jek... Tengok keadaan la, kalo nasiknyer banyak lagik, improvise la sikit... Kadang aku masakkan ikan ke, ayam ke untuk tambah rasa nasik... Kalo tgk nasiknyer dah sikit, aku buat la spaghetti ke untuk Aina. Dier tak memiih sangat, tapi more to nasik kot.

Sesekali jadi jugak nasik goreng belah malam. Nampak lebih menarik kan untuk anak makan.

Alhamdulillah, setakat nie Aina takde cerewet bab makan sangat. Cumer ader masenyer dier makan memain. Kena bagi selalu. Kekadang nampak mcm perut dier barangin la, tak tau ape slap makan. Kasik makan sikit cam nak muntah. Kena stop. Later2 bagi lagik...

Hari nie ibu rajin sikit, buatkan Aina nasik ayam... Moga2 Aina makan dengan berselera sekali...:)



Tiada ulasan:

Pesanan Penaja

Apa yang ada dalam blog nie adalah hasil penulisan tuan tanah dengan daya imaginasi sendiri... penerimaan adalah atas penilaian sendiri....

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin