05 Januari 2012

Kisah Kebun #1

Cerita berjalan2 ke Teluk Batik tak abis lagik... Cerita pegi jenjalan lepas tue pun tak abis lagik... Banyak rupenyer cerita berderet... Utang dulu yek... muahahaha.

Rumah pusaka yang ditinggalkan... Hanya akan penuh 2,3 hari maser raya puasa dan raya haji jek... Sedih kan. Mak aku sampai jek depan umah terus menitik airmata. Airmata aku tak menitik lagi la, sebak jek.... Lepas arwah opah meninggal, pakcik aku dok sini. Pastu dier meninggal lak 2 tahun sudah, terbiar la umah nie.


Semak kan......
Kalo bertebas pun mungkin pakcik aku yang dok dekat2 yang buat. Tapi idak ler selalu, agak2 dah teruk beno kena la cuci sikit2 kot.... Aku dibesarkan disini. Dok ngan arwah opah. Dah masuk sekolah menengah baru dok ngan mak.


Tujuan utama g sini sebab nak g menjenguk dusun kebun yang sekangkang kera jek belakang umah tue... Walaupun katanyer sekangkang kera tapi tetap la takde saper yg rajin nak datang. Buah terbiar jek...

Buktinyer, buah durian nie dah gugur tapi tak berkutip. Penyudahnyer bercambah terus.. Saper nak benih durian...:)



Maka bermula la operasi. Manggis, dukong, rambutan, durian, pisang... aper lagik yek yang ader belakang nie. Salak kot. Lupa dah. Eh! bukan lupa, tak tau sebenarnyer. Tapi yang dikutip manggis ngan dukong jek. Datang siap bawak galah ngan tangga, pinjam dr pakcik aku dekat2 situ. Senang nak bekerja.


Takde ler banyak maner dpt dikutip. Banyakkkkk lagik atas pokok. Tapi kederat tak cukup ler. Kederat jantannyer 1 jek, yang lain semua kederat wanita melayu terakhir...:). Memang melayu terakhir la kalo pegi kebun pakai baju kurung... Sadis betul. Maner la aku tau nak ke kebun lepas tue, kalo tak tentu la aku bawak baju spare.

Ajak yang lain, semua takmo. Keletihan lepas kekenyangan kat kenduri bertunang cousin aku. Budak2 zaman skang kan, bukan nak ke kebun. Kalo buah tue ader depan mata pun lom tentu nak makan. sudahnyer kering, hitam....

Anak aku tak bawak, banyak nyamuk. Aku tinggalkan dengan ija, sampai dier menangis2 tunggu aku balik. Dah nak tido, udah lapo susu. Akhirnya disusu jugak dek adik aku sebab lambat sgt tunggu ibu balik. Itu ler untungnyer biler adik beradik bersusu ibu ngan anak2... Leh share2 biler emergency.

Dah melalut lak.. Ader lagik 1 kisah kebun... Musim buah la katakan... Utang lagik yek... huhuhu





Tiada ulasan:

Pesanan Penaja

Apa yang ada dalam blog nie adalah hasil penulisan tuan tanah dengan daya imaginasi sendiri... penerimaan adalah atas penilaian sendiri....

Menarik...!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin