27 Januari 2012

Silap Pantang Tanah Ke?

Baru sehari keje ari Rabu, ari Khamis dah kena ngambil EL lak... Anak cek malam tue muntah2.... Berak pun cirit, sib baik sekali jek malam tue.... Kalo tak ibu makin susah hati. Ops..! Maap ler kalo ader yg tengah membaca sambil makan roti canai kuah dal... Erk... Muahahaha.

Malam tue Aina muntah sampai 6 kali... Minum susu jek muntah... Makan pun tak berapa selera. Ntah kat maner silapnyer tak tau ler... Sian tengok. Masak lak sup ayam lain tuk dier, makan ngan nasi panas2 kot2 mau makan. Makan sesuap dua, pastu muntah.... Petang tue aku makan pisang goreng, tengahari makan tempoyak. Kat situ ke silap nyer....? Aku ke yang salah makan, sampai anak muntah2. Sejarah bf awal2 gitu ler. Aku takleh silap makan, bahana pegi kat anak.

Malam tue mak ngurut la perut Aina... Urut2 kasi lega... Dier diam jek time orang urut tue.. Dah urut tue, try bagi susu lak tak lamer lepas tue, muntah... Againnnn... Adoiyaiiii. Ape hal nie nak..? Aku urut lagi, siap tuam perut pakai tuam dier maser kecik2... Back to basic la nak yek... hehehe. Dah tua bangka pun nak bertuam bagai... hehehe. Tapi, nak menuam budak beso nie memang payah, asyik larik2 jek... Tak duk diam... Sabo jek... Ubat kembung ader jek dlm esbok, aku yang malas nak bagi. Mak pun kata urut dulu.

Walaupun muntah2, Aina tetap aktif. Ke hulu ke hilir. Ok, part tue, hati ibu lega sikit...

Lepas urut yg last tue, dah tuam bagai, nampak ok sikit. Pastu nyusu nak tido tak muntah dah. Bergayut malam pun takde muntah dah... Takde merengek. Syukur...

Bangun pagi semalam dengan ceria jek.. Takde episod merengek, takde episod muntah, tapi dier cirit lagik... Meletup2 kentut + berak. Dan ciritnyer warna kuning... Abah turun, dier kata suh carik ubat raja... Maybe, Aina ader terkena tanah kot sebab dier muntah & berak jek... Susah tul jadi anak raja nie... Mentara mendapatkan ubat raja, tengahari tue Aina muntah + cirit lagik. Tapi dah kurang sikit. Dah boleh makan....

Dalam adat pantang tanah, anak yang kecik yang belum 'berjejak' kena pantang terkena tanah dan memegang bunga. Simptom2 yang jadi kalo dier terkena tanah, muntah2 dan cirit... Cirit nyer spesel warna kuning. Ada gak yang version yang kata takleh naik buai & takleh pakai barang kemas.

Aku baru jek bercerita ngan sepupu aku & member aku pasal nie... Tapi, aku bgtau Aina takde masalah bab nie. Ok jek ke hulu ke hilir... Ambik kau... Cakap kena 'berlapik' yek.. Kalo Allah nak uji, kejap jek datang nyer... Jangan sombong sangat time bercakap tue... Ok, ibu insaf. Cakap pasnie kena sedor diri.... :(

Bab mencari ubat aku serah kat abah... Kat Tapah payah nak carik orang yg tau, ader kot. Aku je yg tak tau. Maka, ubat carik kat gopeng. Kunyit hidup je pun ubatnyer... Tapi, kunyit dah berjampi la yek, baca selawat sebelum sapu...

Miss Kunyit... hehehe.


Pas sapu, dier cirit lagik.. Tapi tak kuning cam sebelum tue. Warna natural... muahahaha. Moga2 ari nie ok la. Takde episod muntah2 dan cirit birit lagik...

Aku sebelum nie ader dengo cerita bab pantang tanah nie. Tapi, tak amik port pun sebab tak penah anak2 sedara aku kena sampai gini. Sekali kena batang idung sendiri, pasni kena aware... Jangan melasak sangat yek... Aina dah boleh jalan, maka kena lebih berjaga. Nak buat jejak tanah dier sekali ngan shahir. Tapi, syaratnyer kena tunggu budak cukup setahun, lebih takpe. Ader lagik 3 bulan mentara menunggu shahir leh berjejak. Uish, lambat lagik nie. Moga2 anak ibu sentiasa dilindungiNYA.

Moralnyer, sakit datang dari Allah, sihatnyer jugak dengan izin Allah. Maka carik la ubat..... Kalo ari nie tak brape nak elok lagik, gi klinik lak malam nie..





Tiada ulasan:

Pesanan Penaja

Apa yang ada dalam blog nie adalah hasil penulisan tuan tanah dengan daya imaginasi sendiri... penerimaan adalah atas penilaian sendiri....

Menarik...!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin