07 Mei 2010

Mari Masuk Ladang Sawit

Minggu nie adalah minggu masuk ladang untuk kursus BBC.... Sesekali memang syok masuk ladang nie, tapi aku ingat kalo hari2 keje aku masuk ladang nie harus mengulat jek...hehehe.

Kalo dapt masuk ladang yang rata cam gitu, tak banyak 'songeh', syok... Suh berkelah dalam nie pun boleh. ;-p. Tapi beragak ler jugak, aper ke hei berkelah dalam nie.


Tapi kalo dapat jenis ladang cam gini.. Jenis berbukit, nak naik ke atas kena menonggek semput2, nak turun kena mendada pelan...hahaha. Memang mengah gak.... Tapi bagus tuk perut dan peha yang besar...hehehe.



Hari nie masuk jek ladang, ini la permandangan pertama aku.. tgk banyak cam gini, cuak ler jugak. Sedap jek deme berkubang la tue... Nie kat Batu msjid... Deme2 orang saner mesti tau...



Tapi dengor jek suara kami, memasing angkat kaki..... Penakut rupenyer deme nie, ingatkan berani sangat. Tapi, kalo dh der binatang2 nie, jalan dalam ladang pun kena jaga2. Kang terpijak deme nyer bom kang sesia jek.


Ini la yang kami dok kira - BBC. Buah tandan hitam, utk agak hasil.


Korang penah tgk bunga sawit tak..? Bagi yang tak pernah, ini la dier. Nie bunga betina. Dari bunga sampai buah masak, ambik maser 6 bulan. Dah masak buah jd warna merah, boleh la dituai dah...


Tapi kalo bunga nyer cam gini, hapah tak guna dah... ini bunga jantan. Tak maunyer jadik buah dah....

Cukup ler pelajaran ari nie....;-p
Kalo masuk ladang, byk ilmu belajo. Rajin2 ler bertanyer, penyelia kat sini idak kedekut ilmu... Sikit2 belajo lelamer pandai ler. Skang aku dh terror dah....(masuk bakul angkat sendiri...), saper nak ambik aku jd pengurus ladang bole lah..hehehe...

Asamgaram : Ari senin kiter belajo buat perimeter ladang & survey lak...

Tiada ulasan:

Pesanan Penaja

Apa yang ada dalam blog nie adalah hasil penulisan tuan tanah dengan daya imaginasi sendiri... penerimaan adalah atas penilaian sendiri....

Menarik...!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin