09 Disember 2009

Acrophobia


Meh kiter belajo sikit... Korang tau tak aper binatang acrophobia tue...


Dari Wiki:
Acrophobia (from the Greek: ἄκρον, ákron , meaning "peak, summit, edge" and φόβος, phóbos, "fear") is an extreme or irrational fear of heights. It belongs to a category of specific phobias, called space and motion discomfort that share both similar etiology and options for treatment.

Acrophobia can be dangerous, as sufferers can experience a panic attack in a high place and become too agitated to get themselves down safely.

Tapi aku idak ler sampai teruk bebeno. Lamer dah aku sedo. Tiap kali aku g tempat2 tinggi yang aku leh nampak bhgn bawah dier memang aku kecut perut, menggeletar kepala lutut. Tapi berbeza situasinya.
Kalo kat shopping kompleks aku leh jek pegi. Tapi ngan syarat toksah ler berangan nak dok bergayut nak tengok ke bawah. Maser mula2 nak tgk leh la. Biler dah tengok bawah, nak undur balik memang mslh sikit. Kena la aku pegang betul2 pastu aku mengundur setapak2. Kalo ader orang ngan aku, aku pegang tangan dier pastu pelan2 jalan. Kalo laju2 nanti aku terkejut.
Kalo ka tangga kena lebih hati2. Bukan ler aku tak leh naik tangga. Kalo tangga rendah2 tue aku rilek je. Tapi biler dah tinggi sikit, masa tu la baru terasa. Cam semalam, aku g pasaraya kat Tg. Malim, naik tingkat 1, ok lagik. Tapi biler aku start naik tingkat 2, tetiba lak kepala lutut jadi lemah, menggeletar. Maser tue kena berenti jap, amik balik step. Langkah pelan2. Teruk kan...hahaha.
kalo bukit2, gunung ganang, pejabat yang tinggi aku takde masalah. Asalkan aku berpijak pd daratan nya. Jangan ler aku berpijak kat sini, aku tgk bawah ader lagik daratan yang lain. Memang mslh. Naik flight pun ok, takde masalah, sebab aku tak nampak tanah kat bawah. Aku nampak awan biru putih jek... No hal.
Aku penah naik menara taming sari kat Melaka tue. Leh jek naik, tp kat dalam tue ko dok la dendiam. Jangan la mimpi nak bangun, jenguk bawah, pusing2, jalan. Dok la kat kerusi dendiam Pegang kuat2...
Itu ler aku.
Asamgaram : selalu jek kena kutuk sebab masalah. Maner nak buat...

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

teman idak boleh nak naik kapal terobang.... gayat benor rasanya....
main jalan darat je lah nampak gayanya.....

Kak Nieta berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Kak Nieta berkata...

mula2 naik kapai terobang dulu terpikir gak. Tambah2 mcm cerita dengo. Tapi sekali dah naik. Ok nampaknyer. Dok tepi tingkap pun selesa. Tapi kalo dekat2 nak landing, toksah tgk luo. Kang terkejut...

Pesanan Penaja

Apa yang ada dalam blog nie adalah hasil penulisan tuan tanah dengan daya imaginasi sendiri... penerimaan adalah atas penilaian sendiri....

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin