03 Disember 2009

First Step...!

~ credit to gugel ~



Saya sgt setuju dengan pernyataan di atas....





Dalam banyak perkara, mengambil langah pertama adalah benda yang paling payah. Dengan langkah pertama jugak ler akan menentukan jatuh bangun aper jek yang kiter lakukan. Langkah pertama juga belum tentu terus membuatkan kiter terus cemerlang @ berjaya.

Cam budak2 belajar bertatih ler. Dengan langkah pertamalah, maka boleh la berlari. Tapi sebelum boleh berlari tue, jatuh, bangun, jatuh balik, bangun. Terduduk, bangun. Itu ler langkah pertama.

Apa jua yang di lakukan, 'confident' lah dengan langkah pertama kita. Tak kira aper jek. hidup, kawin, belajo, bisnes, pendek kata semua ler. Benda yang paling susah adalah membenarkan diri untuk mengambil langkah pertama yang bakal menjadi 2,3,4 dan seterusnya. Kuatkan semangat untuk mendapat aper yang kiter impikan.

Naper yek cerita langkah pertama nie...? huhuhu.

Aku sebenarnyer dah set nak turunkan berat badan. Terasa badan tak sedap, kaki dah selalu sakit. Kena control. For my own good.... Kang dah 'beso' sangat kang, lagi susah lak nak turun. Tapi kena ler kuat semangat kan....

Aku rasa aku nyer first step untuk ke arah itu dah bermula sejak lepas raya pose ari tue. Tapi, langkah pertama terus menjadi langkah pertama setiap hari. Kadang2 dek kerana ajakan kengkawan, kadang dek sebab tak tahan godaan melihat makanan. Tapi yang pasti diri sendiri tak kuat semangat. Semangat hangat2 taik ayam nie sentiasa on off. Camno yek.

2, 3 tahun lepas aku berjaya gak turunkan berat badan. Tapi itu sebab aku join team badminton yang main seminggu 2kali. Tapi skang team tue dah berkubur. Kat area sini tak banyak team2 sukan untuk pompuan, kalo ader pun bertahan sebulan dua jek. Kalo suh aku g jogging, memang ler tak jalan. Kalo ader gim bagus gak, tapi nan ado.....

Skang aku dah try skip makan malam. Kat umah memang tak masak, kalo aku masak kompom aku makan sama. Yang paling kesian kat laki mak ler, kena samer diet ngan aku...hahaha. Sabo je la....

Kalo boleh aku nak elakkan supplement2 kurus badan nie. Buat secara natural dulu. Kalo dah tak boleh bangat, harus ler ader bantuan kan... Kalo dak sampai sudah tak jadi... But, cuba dulu la kan. Kalo tak leh, kiter pakai plan B....huhuhu.




4 ulasan:

cik zilla berkata...

~sudah beberapa bulan sy tidak makan malam n kontrol makan.. makan nasik pon da jarang.. tapi berat makin naik... mane ler datang berat tu???? hukhuk..
~gym pree pon ader kat opis ni, tapi tersangatler malas kaki nak melangkah ke sane..
~sy ingat nak bli beautiful, tapi org hai-o pon tak kurus2 ni... abih cane??(^O^)

Kak Nieta berkata...

hahaha...

orang hai-o pun manusia biaser. beau dah kecik. Nie tangah kuat semangat. Pakai dengan disiplin...

Kalo dibiarkan semakin teruk jadinya nanti...

zatilzuhdi berkata...

jom jom disipkan diri same-same..huhu.. limit de carbohidarat & tulis entri untuk senaman jari..hehhee

Kak Nieta berkata...

kalo senaman jari leh kurus badan, akak suker...

Pesanan Penaja

Apa yang ada dalam blog nie adalah hasil penulisan tuan tanah dengan daya imaginasi sendiri... penerimaan adalah atas penilaian sendiri....

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin