10 Ogos 2011

Diari Ramadhan 1432 H - Day 9

Fuhhh..! Nyaris2 terbabas bersahur tadi. Kunci jam kul 4.40 pg, tp takde lak dengo bunyi alarm tue... Ke berbunyi aku yang terus matikan pastu sambung tido, atau memang tak bunyik langsung... Ntah ler. Sib baik mak terjaga kul 5.15 pg. Sempat la goreng telur + bawang. Makan ngan nasik panas2.... Coz tido lewat la semalam nie... Melayan anak daraku yang makin ligat nak main..hehehe.

Menu iftar semalam....


Paprik ayam + udang + sayur mayur.. Segala sayur yag ader dalam peti ais aku buh. Darinak masak sikit, terus jadi penuh mangkuk. Tap, menjelang sahur, habis gak.

Ikan goreng campur2. Ikan tongkol tnggal seketul dalam peti aku goreng kasi habis. Dah lamer ikan nie, 3 minggu kot dalam peti dah. Tambah sikit ikan kembung.

Cam biaser la sup lobak putih for me..... Dan Ikan bilis goreng lebih sahur.





Pencuci mulutnyer adalah bubur sumsum... Made by kak Kam kat opis.. Kami sesama buat waktu rehat tengahari. Petang nie nak buat buah melaka lak. Bos takde, keje pun tak brape busy lagi nie, maka leh la menunjukkan bakat kat dapur... hehehe. Malas nak membeli, membeli manjang jek tak habis & tak kena ngan selera tekak. meh kiter buat secara berjemaah. Sekali sedekah ngan orang pejabat, selain perut sendiri kenyang dapat gak menambah amal jariah bulan ramadhan.




Seperti biaser time camnie aku dah sibuk pikir apa nak buat tuk berbuka. Petang nie mak berbuka kat surau kot. Abah tak tau la berbuka kat umah ke kat surau, biaser nyer dier balik lambat. Jadi berbuka kat umah pastu baru g terawih... Mr. K cam biaser ler berbuka kat umah.




Kalo nak masak, sempat ke yek ari nie. Mr. K, kul 6 lebih baru sampai mah ari nie. Mak lak kul 6.30 ptg dah g surau. Aku paling awal leh sampai umah pun kul 6 ptg. Mau kelam kabut kang coz anak takde saper tengok. Beli ke masak yek.... ? Hmmmm....




Masak nie sonok, tetambah kalo aper yang dimasak sentiasa habis. Tapi, membeli lagikkk seronok, coz takyah bersusah payah bertungkus lumus kat dapur... Dasar pemalas...hahaha. Tapi tue la, beli nie kekadang dapat lak yang tak sedap, mula la nak menyumpah seranah jek. Mula la mengutuk meraban, kan dah nambah dosa lak... ish... Hari nie kalo aku beli lauk, aku nak kunci mulut, takmo bising2, walaupu makanan tak sedap aku cuma akan kata "alhamdulillah..." Boleh ...hehehe.






Tiada ulasan:

Pesanan Penaja

Apa yang ada dalam blog nie adalah hasil penulisan tuan tanah dengan daya imaginasi sendiri... penerimaan adalah atas penilaian sendiri....

Menarik...!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin