11 Ogos 2011

Saper nak order kuih... murah.. murah....

Meh, meh.. saper nak order kuih untuk raya. Murah...! murah....! Siapa cepat der dapat, kalo lambat melepas. Mari... Mari...!

Haaaaa...... Baik punyer seru... Tapi bukan untuk raya tahun nie la yek, raya tahu depan la. Tahun nie baru nak setting kedai... hehehe.

Yang benonyer, ujung minggu baru nie aku telah menyibukkan diri menghadiri kelas membuat biskut. Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar. Seronokkkkk.... Berdabel2 ronokkkkk....... Tujuannyer adalah untuk curi2 teknik2 & petua2 nak buat biskut yang cantik, sedap, menarik dan cepat.... Buat biskut tuk raya penah, bukan tak penah. Tapi macam2 rope ler, mcm2 saiz, mcm2 kaler (read : hangit), macam2 rasa..... Nak improve skill kena masuk kelas kan... Meh layannnnn.

Kelas nie diadakan setiap sabtu ngan ahad.... Minggu nie pun ader lagik, tapi tak dpt datang la. Sehari kelas kiter kena bayo RM 10 hingit... Yaaa... 10 hinggit jek. Murah la sgt coz datang bawak diri, balik bawak balang kuih. Kelas dibuat kat Jelapang... Jauh memang jauh dari umah, tapi memikirkan bukan senang aku nak attend benda2 canmie kat Tapah, maka kugagahi.

Bahan2 dah siap atas meja, meh kita mulakan.... Semua bahan dan peralatan disediakan oleh pihak penganjur. Kita datang jek bawak badan dan balang kuih coz kuih yg dah siap kiter leh bawak balik. Kalo tak bawak balang dari umah leh beli kat kedai bawah, bermacam2 jenis balang ader jual.




Murid2 pun dah penuh.... Cikgu pun dah ready.... Actually, aku sampai lambat. Aku sampai depa dah mula dulu. Jadi, aku sempat la snap2 dulu mentara tunggu cikgu setting tempat untuk aku. Kelas dihandle oleh Makcik Ros ( mak mertua adik aku..) dan dibantu leh Farah (Adik ipar aku..). Setiap meja untuk 2 orang dan 1 bancuhan. Jadi bekerjasama la membuat biskut. Nanti biskut yang dah siap, bahagi 2 la.



1st day pembelajaran kita dimulakan dengan Marble Shortbread. Sumpahhhhhh senang. Aku dulu sebelum belajo ingat kan susah benor la nak buat kuih nie, rupernyer semudah ABC jek... Tapi kena tau teknik dan peralatan yang lengkap. Gerenti menjadi...



Pastu sambung lak ngan Almond London. Buat biskut tue senang sangat. Aku penahbuat, yang melecehkan aku sebelum nie nak menyalut coklat tue... Skang dah tau, pandai ler dah.



Tengok la beso2 gabak biskut nie, bercampur saiznya... Kami kan buat bedua, aku pair ngan sorang makcik nie.... Makcik nie buat beso2 gabak, aku buat beso gak, tapi idak ler beso beno. Cantik la pada pandangan mata nie. Nak aku tegur makcik nie, kang kecik ati lak. Takpe la... Lepas bakar lagi beso. Ambik kau... Nak sumbat dalam cup tue pun payah. Kami orang pertama siap.




Dah siap semua, makcik nie terus belah. Biskut yang dier buat pun dier tak amik, tp der dah tinggalkan balang. Baru la aku tau ngape makcik nie, buat laju2, beso2 gabak. Rupanyer dier ader hal, nak cepat balik. Patut la laju semacam jek buat keje. Citttt baik aku buat sorang, pastu bahagi jek 2 ngan makcik nie, takde masalah. Nie tak, semua biskut aku bersaiz xxl..hehehe.

Selesai yang kedua, yang ketiga kitaorang buat biskut gajus. Kali nie aku buat sorang.... Biskut nie time nak membentuknyer kena tangan yang lembut dan berseni yek... Kalo tak takde maknanyer jadi gajus, kompom jadi epal...hahaha..


Dah siap bako, salut ngan gula kastor. siap. Masuk balang...








Selesai la kelas untuk ari pertama. Dalam kul 4 lebih gak baru sudah...




Hari kedua kami sambung lagik... Ari kedua aku kena buat sorang2. Meja lain semua dah penuh. Lambat, nasib la kan.




Dimulakan dengan blueberry tart...... First time buat dan makan... leh tahan susah, dan leh tahan sedap. Sebenarnyer, biskut nie takde dalam schedule pun. Yang ader, biskut mazola. Tapi anak murid semua dah pandai, takmo buat mazola. Nak biskut yang susah sikit. Jadi la benda alah nie.





Sambung lak ngan biskut hazelnut....





Dan yang terakhir......




Alamak lupa la nak amik gambo. Dah ingat nak balik je kot. Last sekali kami buat coklat chip. Korang mesti dah kenal biskut nie camner rupakan...




Dapat la aku 6 balang kuih dah... Takyah buat kuih dah tahun nie. Takyah beli pun... hehehe. Tapi, aku jamin biskut2 nie tak sampai raya, selamat masuk perut. Takdan raya pun, InsyaALLAH... hehehe




Walaupun pegi kelas biskut, extra luggage aku tak tinggal. Mengepam tetap kena pam.






Ari sabtu pagi tue, aku pam dalam keta. Aku sangkut napkin kat tingkap dan pam. Harap2 takde orang nampak la. Dan sesi seterusnya termasuk ari ahad, aku pam kat bilik tue jek. Aku ngadap dinding dan pam. Sib baik kelas semua orang pompuan jek. Nak buat camner, takde pilihan. Sembahyang pun dalam bilik tue jugak...




Tapi bukan la dapur yang panas terik. Biliknya bilik ber ekon, berkarpet bagai... Jadi selesa nak belajo dan nak buat ape saje...








Tiada ulasan:

Pesanan Penaja

Apa yang ada dalam blog nie adalah hasil penulisan tuan tanah dengan daya imaginasi sendiri... penerimaan adalah atas penilaian sendiri....

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin