04 Ogos 2011

Kg. Laut - 12 orang jek...!!!

2,3 minggu lepas aku ikut 1 rombongan g Kelantan... Yes, saya g naik bas anak beranak.... Alhamdulillah, Aina berperangai sangat 'cemerlang'. Takde masalah membawa dier berjalan g mana pun, naik aper pun. InsyaAllah. Cumernyer dah nak sampai umah tue, dier merengek sikit coz gelap malam dalam bas & dier dah letih berpegang. Sampai rumah aku letak atas tilam, tersengih2 dier bergolek.. Anak ibu... Lepas nie leh la aku menjongkit ngikut rombongan lagik... hahaha.

Kami tak berapa bergambo pun, coz dulu penah pegi gambar berlambak... hahaha. Yang ader gambar kami ke Kg. Laut jek, tempat buat serunding. Reason banyak gambar coz kami tak penah sampai sana naik bot.. hehehe. Ok tak..? Sebelum nie pegi naik keta, jauh sikit nak pusing.

Perjalanan bot dari jeti Tambatan Di Raja, sebelah jek ngan Ridel Hotel, tempat kitaorang menginap. Tambang nyer RM 2 jek, pegi singgit, balik singgit. Murah jek... Perjalanan yer lebih kurang 15 minit.

Bot nyer ala2 gini la semua nyer.. Bukan bot2 mahal yang cantik2 tue yek.....




Sign nie cantik tertampal kat dinding... 12 orang penumpang jek. Aku pandang muka sorang2 penumpang dalam bot tue yang kebanyakannya nak balik umah. Aku sefamili jek yang pelancong rasanyer. Sambil pandang, sambil kira, jumlah yang ada dalam bot tue dekat 30 orang. Erkkk....!!! Selamat ke nie...????


Ader sorang makcik nie, tengok kami cam cuak gamaknyer senyum je dier... Ayat dier senang jek, " Dah bertahun-tahun dah makcik naik bot nie, tak penah jadi apa lagi....." hehehe. Makcik nie memahami gelodak hati kami.



Bot yang kami naik memula tue pattern dier lain, jadi lelaki perempuan diasingkan. Yang bot kedua tue, leh jer campur + nak balik tue tak ramai pun. Terasa 'selamat' sikit...


Bawa lak Aina naik aper pun, insyaAllah dier takde masalah. Setakat nie la, akan datang ntah ler wallahualam. Rileks jek dok atas bot tue, diagah, tersengih2... Kena angin bot tue, mata kuyu. Lelaki berbaju kuning kat belakang tue, Mr. K. Kami terpisah maser pegi tue.







Sampai sana, banyak jugak kilang buat serunding. Pepandai la korang pilih. Kami carik tempat yang paling dekat, coz mengejar masa. Pegi dah petang, bot paling last kul 6.45 petang, jadi kena cepat la...


Suasana di kilang serunding. Aku lupa da nama kilang tue. Tapi, rasa serundingnya tidak mengecewakan langsung.... Marvelous...










Yang menjadikan kami lambat kat situ coz belinyer banyak pastu nak pecah2 masuk plastik kecik2. Senang nak bagi kat orang. Maklum ler udah datang Kelantan kena la bawak balik souvenir tuk orang kampung. Ader rezeki lebih sikit, kongsi ngan kengkawan. Beratus gak berhabis kat sini. Takpe, serundingnya tahan berbulan kalo betul simpannyer....


Lepas nie, tempat nie akan jadi tempat wajib nak pegi....






Tiada ulasan:

Pesanan Penaja

Apa yang ada dalam blog nie adalah hasil penulisan tuan tanah dengan daya imaginasi sendiri... penerimaan adalah atas penilaian sendiri....

Menarik...!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin