02 Ogos 2011

Diari Ramadhan 1432 H - Day 1



Alhamduillah selesai 1 hari Ramadhan. Lagi 28 hari utk dilalui....

Sahur kami simple jek... goreng ikan dan tumis kacang buncis. Dan konsep simple bersahur nie akan digunapakai sepanjang Ramadhan... Lagipun pepagi aku suka makan yg kering2 sikit, tak payah gulai2 pun takpe. Tapi tumis sayur tetap kena berkuah sikit, coz ader orang demand nasi takleh telan kalo takde kuah....hehehe.....:-p

Iftar...! simple je, semalam beli jek coz berbuka berdua ngan Mr. K. Mak berbuka kat surau. Elakkan pembaziran. Tapi, last minit adik lak call, suh cari lauk lebih. Dier malas nak berbuka kat surau. Penyudahnyer, dier pegi carik sendiri jek....

Menu : ikan cencaru sumbat, ayam percik, tumis pucuk paku.... kuih tepung bungkus, limas, popia.

Limas kena wajib ader setiap hari. Mr. K sangat2 minat kuih nie, tapi bulan puasa jek. Kalo bulan tak puasa, idak lak dier teringin. Nape ntah.

Pepagi semalam, puasa ku 'tercemar' la sikit.

Maser sahur niat hati nak blend bubur nasi Aina yang dah aku masak malam tue.

Tapi, dek memacam hal, udah siap beruniform baru la aku dan nak mem'blend'. Selesai blend, aku tapis bubur masuk tupperware utk simpan dalam peti sejuk.... Kebiasaannya, sebelum simpan masuk peti aku mesti rasa sikit.... Dan semalam, tanpa rasa bersalah aku amik sudu dan sudukan sikit bubur tue masuk mulut.... huhuhu.

Pastu simpan masuk peti ais dan aku cuci perkakas dapur. Elok jek melangkah keluar dari dapur baru la aku teringat ari nie puasa..... Ish... Terlupa takpe kan.... Sib baik la aku tak buat kebiasaan aku yang lain, iaitu minum selepas rasa bubur Aina. hahahaha....... Harap2 tak berulang lagik kes sebegini...hehehe.

Puasa sebagai ibu menyusukan tak susah... Cumanyer makanan masa sahur kena lebih berkhasiat... Tapi yang mengganggu jiwa raga, setiap kali lepas pam susu kat opis, sakitnya perut nie menahan lapar... mencucuk-cucuk sakitnya.... Sabo je la.

Petang semalam kepala aku dah start pening... Angin la kot... Lepas berbuka lagi berdenyut2... Tapi idak la amik panadol lagi coz mak & Mr. K g terawih, tinggal berdua ngan Aina jek. Kalo dah telan ubat, bantai tido tak sedo diri kang ape hei lak.... Dah deme balik baru au dapat telan ubat dan tido..... Pagi nie dah ok, jangan ari nie dier buat lagi udah....huhuhu

Aina behave very well time kitaorg berbuka... Elok golek2 atas tilam jek... Time bersahur pun elok jek, tak tergugat langsung tido dier dek lagakan kuai kat dapo... Tapi baru 2 hari sahur. Lepas nie ntah le aper jadi.....

Lagi 7 jam nak mengira... hehehe. Cam bebudak jek.



Tiada ulasan:

Pesanan Penaja

Apa yang ada dalam blog nie adalah hasil penulisan tuan tanah dengan daya imaginasi sendiri... penerimaan adalah atas penilaian sendiri....

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin