12 Ogos 2011

Dugaan Terhebat



Salam jumaat sahabat...



Pepagi ne mood swing sikit... Moody satu macam... Skang nie aku tau dah ngape aku moody pepagi... Put aside je la reason dier kenapa... ;p



12 Ramadhan sudah... Alhamdulillah, tiada aper yang mengganggu gugat keimanan dalam berpuasa. Makan iftar pun skang nie takde pembaziran yang melampau... Semuanya under control. Cuaca kat luar pun sedang2 molek la untuk kiter bertahan seharian. Kat sini la, kat tempat lain teman idak ler tau camner ropenyer...



Yang mencabar sikit ramadhan nie adalah menjaga pancaindera. Especially mulut nie haaa... Kekadang bila hilang sabar sikit, mulut laju jek menuturkan kata.... kan..kan..kannnn

Aku bercakap sebagai pemandu kereta setiap hari ke pejabat. Perjalanan dari Tapah ke Slim River mengambil masa lebih kurang 45 minit dengan jauh perjalanan 50km satu hala.... Jadi, macam2 benda, macam2 perangai, macam2 rupa manusia aku leh jumpa.... Kalo aku lambat dan mengejar masa lagi la macam2 benda yang selalu 'mengaco' perjalanan ku..



Bukan la aku nie bagus sangat memandu, bukan la hebat maner pun, kekadang silap jugak. Tapi biaser ler, biler situasi mendesak mula la kesabaran entah kemana hilangnya. Mulut pun aper lagi la, laju jek merapu meraban dalam keta sengsorang... Korang cam aku jugak ke..?



Kekadang kiter tengah laju kat lane kanan, ader lak keta kat lane yg sama slow melow jek bawak keta... Makan angin pulak..... Kalo 2 orang lakipompuan dalam tue aku kata deme nie tengah bercinta ke apa. Ader lak tue, nak kata ke kiri tidak, ke kanan tidak. Dok tengah2 antara 2 lane, itu lagi la satu kepantangan aku.... Masuk simpang sana, masuk simpang sini, keluar simpang, bagi la signal... Kiter nie kekadang nak kuar simpang nunggu la sampai clear, tapi biler dah dekat2 rupenyer keta yang ditunggu tue nak masuk simpang. signal lak tak bagi... alahai..... Menguji kesabaran lagik..



Selalunye bawak keta paling habis pun aku angkat lampu tinggi jek... Tak penah lagi sampai aku bunyikkan hon, coz aku rasa kalo guna hon tue cam nak gaduh jek. Macam ala2 kurang ajar ker.. ni pada aku yek, orang lain aku tak tau. Tapi dalam kes2 yang mengejut dan memerlukan, memang aku pakai gak hon tue. Biaser ler, sambil angkat lampu, sambil tue mulut aku lancang berkata2... huhuhu.



Tapi selalunyer pas aku dah abis bebel2 tue, aku sedo balik. Ntah2 orang nie baru belajo bawak keta, ntah2 orang tue keta dier stering nak ke kiri rosak, tu yang dok jek kat lane kanan...:). Ntah2 orang yang bawak keta tue tengah berzikir, sampai terlupa dah masuk lane tuk keta laju... hehehe. Cam2 la yang aku cakap nak positifkan balik kenegatifan aku sebelum tue.... Nasib la kena pujuk hati sendiri... hahaha.



Perjalanan keta yang jauh nie la kekadang jadi sebab mengape aku demotivated sikit dalam keja... sikit ke... banyakkkkkkk. Tapi digagahi jugak. Lemau dah sebenarnyer, tapi apakan daya, aku hanya makan gaji.



Sib baik la ader Hotfm... Leh layan sengal aku kat dalam keta hari2... Semoga perjalanan aku hari2 dilindungi ILLAHI dan sentiasa berjalan lancar.



Aku pun tak tahu la nape aku bebel pasal nie ari nie... Tapi, aku lega coz dah lepas... Maap la kepada mereka yang terpaksa membaca emosi kucar kacir aku....










Tiada ulasan:

Pesanan Penaja

Apa yang ada dalam blog nie adalah hasil penulisan tuan tanah dengan daya imaginasi sendiri... penerimaan adalah atas penilaian sendiri....

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin