09 Jun 2011

All about Aina - 1st 5 month

1st day...



8/1/2011 genap umur Aina 5 bulan... Alhamdulillah... Syukur kepada MU kerana aku dikurniakan anak yang comel, anak yang tak banyak ragam, anak yang tak banyak songeh, anak yang tak susah untuk dijaga setakat ini.


5 bulan pertama adalah waktu aku mengenali si comel nie... Waktu membina instinct antara ibu dan anak. Waktu membiasakan anak ngan 'bau' ibuyer....


Aina, anak yang mudah untuk dijaga. Tak banyak ragam. Kalo sakit pun tak banyak songeh.


Minggu pertama bersama Aina, aku memang agak emosi. Ntah kenapa... Tapi melihat anak depan mata, aku menangis. Kalo tidak nampak dimata pun (maluuu...) tapi still dalam hati bertakung air mata. Sayu tengok anak yang dikandung 9 bulan berada depan mata. Memang senang sgt mengalir air mata. Kali pertama membawa Aina ke spital utk amik darah coz jaundis, mengalir air mata aku cam paip. Bukan sekejap lak tue...hehehe. Kelakar lak biler dikenang. Kali ke-2 da ke-3 dah ok dah.. Ibu dah kuat.


Dugaan minggu pertama cumer nak membiasakan diri dengan waktu jek... Siang dier tido dengan lena, tapi malam dier banyak merengek. Yang dier perlukan cumer tido dalam pelukan ibu sambil menyusu. Dapat 2 benda nie kompom tido lena, masalahnyer ibu bersalin c-zer, tak mampu nak duduk lama2. Sudahnya, sambil baring, tidokan der atas lengan dan peluk. InsyaAllah lena tido. Sampai sekarang pun kalo merengek memalam, itula cara yg aku buat.


Sebulan pertama tue badan dier naik merah2 terutama kat tengkuk. Sampai bernanah dan berair. Maser nie, aku nangis gak nie tgk anak menanggung kesakitan... Tapi, Aina rilek dan steady jek. Takde nangis pun. Kuat sungguh anak ibu.


Perkembangannya ikut flow yang baik... Berat dan tinggi pun alhamdulillah ok. Takde yang membimbangkan dan perlu dirisaukan...

Kalo dibawak berjalan, suker la sangat.... Setakat nie, uci (mymom) menjaganya. Kalo uci ader hal, sekali sekala anto umah opahnyer (MIL).

Skang nie dah boleh niarap. Tapi, malas. Dier suker golek2. Sesekali dier tak suker dipegang. Dan paling latest, pandai la sangat mengigit skang. Walaupun belum tumbuh gigi, tp gusinyer dah keras. Setiap kali menyusu, nipple ku jadi mangsa gigitan dier. Sakit, nak nangis sakitnyer... huhuhu. Dier leh senyum biler orang tegur. Bijak..bijak...








Tiada ulasan:

Pesanan Penaja

Apa yang ada dalam blog nie adalah hasil penulisan tuan tanah dengan daya imaginasi sendiri... penerimaan adalah atas penilaian sendiri....

Menarik...!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin