08 Jun 2011

Di sini kisahnya bermula - saat-saat genting.

EPISOD 1 EPISOD 2

Meh aku abihkan cerita aku.. panjang pun panjang la, tetap den abihkan....

8/1/2011 - SabtuSampai ke pagi aku tak tido. Kul 6 lebih misi dah datang suh aku get ready...

Bukan jek tak boleh tido. Sejak petang semalam gak berulang ke bilik air bagai nak rak. Rasa cam nak duduk ajek atas toilet bowl tue...huhuhu. Memang la rasa nak terkencing jek. Tapi nan ado yang kuar pun. Kalo ader kuar pun ciput jek... Memang la seksa nak kuar masuk toilet tp takde hasil. Leh kata seti 3minit masuktoilet. Org lain tengok pun naik pening.

Pas tue misi tadi datang balik nak masukkan ubat poopoo. Masuk jek ubat tue, tak tunggu dah terus rasa nak terkeluar semua isi perut. Sib baik bilik air depan katil jek....

Breakfast pun dah sampai masa nie, tapi takdan aku nak jamah sikit pun bidan dah panggil aku masuk labour room....

Pagi tue ada 3 kes.... Semua kes induce... Labour room kat situ ader 2 jek, 1 letak kat luar LR jek tp bertutup ngan langsir la.... Aku masuk awal, jd aku dapat dok dalam LR.... Kalo tiga2 semua kat situ Mr. K takleh nak temankan aku.... Sebab yang kat luar tue kalo kiter lalu lalang memang leh nampak... Takde harapan nak suh Mr. K tgk aku meneran anak dier...huhuhu.

Mula2 aku sorang jek menahan sakit... Bidan tue bagi aku aku sedut gas, katanya utk kurangkan sakit. Kalo sakit jek, dier suh sedut... Memang aku kaw2 punyer sedut... asyik menyedut benda alah tue sampai tekak aku kering.... Tetiba Mr. K datang bawak air. Air selusuh katanya. Aku yang memang dahaga, terus je la sedut....

Bidan kat situ ader brape orang pun aku tak tau... Tapi depa je la yang dok kulu kilir. Kejap bilik aku, kejap bilik sebelah... Luckily, Mr. K leh temankan aku coz mommies yang kat luar tue dah dihantar ke bilik bedah coz anak dah lemas.... Jadi dier la yang dok sebelah menenangkan aku...

Doc check bukaan, dah bukak 8cm... Bidan tak bagi aku teran dulu.... Tapi, rasa neran memang dah ader... Rasa nak meneran yang sangat kuat, apehal lak bidan tak bagi aku teran lak nie... Aku dah tak tahan...huhuhu. Dier tak bagi aku teran katanya takut baby sangkut kat pintu, nanti kepalanya bengkak lak coz jalan tak bukak habis... Dier suh aku tahan dulu... huhuhu...

Doc ngan bidan ngadap aku dulu, suh pushhhhh habis-habisan, tapi coz jalan tak bukak abis masih sangkut lagik... Bidan tue seluk lagik, katanya dier dah leh rasa kepala baby... huhuhu. Dier suh aku aku tahan gak.... Dier kata kalo dah bengkak, doc takde pilihan lain melainkan operate. Nak forsep ke, nak vacuum pun takleh... Ntah ler, yang aku tau nak selesai cepat...

Coz aku masih 'jauh' lagik nak selesai.. Bidan tue suh aku ngiring dan teran dalam keadaan ngiring... huhuhu. Ngape ngiring..? Jangan a tanyer ak. Seingat aku bidan tue ader cakap ngape kena ngiring, tp masuk telinga kanankuar telinga kiri. Banyak benda lain nak pikir...

Aku ngiring dan teran... Mr. K pegang sebelah tangan, sebelah lagik tak lepas ngan gas tue tadi... Sampai bidan (bidan lain) sound aku lak, jgn sedut banyak sangat, kang leh jadik mabuk dan ngantuk. Tadi suh sedut, skang kata jangan banyak2.. Maner 1 nie, tapi aku sedut gak.. Nak bagi aku lalai ngan sakit tue. Memang maser nie aku dah ngantuk, menguap sekali dua... Maser tengah sakit leh nguap...hehehe

Doc ngan bidan g settlekan mommies kat sebelah.... Tetiba dengo suara budak nangis... Mommies kat sebelah dah selamat bertarung... tinggal aku jek kat situ... Skang bidan ngadap aku lak, doc takde g OT coz mommies yg kat luar td dah ader kat OT.

Bertemankan bidan, aku pun disuruhnya teran... Dipujuk2 aku, kalo leh salin normal.. Aku dah merayu2 tak tahan sakit. Tapi idak le pulak aku sebut nak operate. Aku cumer merayu2 kat dier udah tak tahan beno sakit, nak suh dier tolong kuarkan baby aku cecepat. huhuhu.... Yang bidan tue still pujuk2 lagik, katanya salin normal cepat leh balik umah... Kalo operate kena tunggu 3 ari baru leh balik....

Tak lama pas tue doc datang... Seluk, dier kata masih 8cm jek, tak bukak abis lagik.... Doc pun suh aku try push... Dier kata kalo boleh normal, kiter selesaikan normal... maka bertarung la aku kat situ... Rasa nak neran memang sangat kuat. Aku memang sehabis daya meneran. Dah la lom makan, tido pun tak cukup... Agaknya banyak mana ler kederat aku nie...?

Lebih 1/2 jam meneran tapi lom ader tanda2 baby nak kuar.... Jadi, doc assume mungkin baby aku besor + jalan aku cumer takat 8cm jek.... Maka, doc degan kuasa veto yang ader terus kata kiter bedah jek... huhuhu... Mr. K kat sebelah dah tak kata aper...

Terus bidan semua siapkan aku... tukar baju, pindah katil, cuci aper yang patut dan dier bagi borang suh sain, aku tak baca dah main sain jek.... Ntah aper la isinyer... Ngape yek depa tak suh laki den yang sain jek....?

Maka bertolak la kau ke OT... Berenti kat bilik jap, suh mak pak dan suami jumpa dulu... Tetiba lak seram sejuk jek aku bler depa buat camtu... Sepanjang jalan ke OT aku rasa jauh la sangat... Sakitnyer dah tak boleh tahan... Sepanjang jalan, aku dok meneran lagik.. Setiap kali ada rasa nak meneran aku meneran gak....

Sampai bilik OT sekali lagik tukar baju (tukar baju ke bukak baju terus yek... ntah ler), pindah katil, pakaikan aku topi tue (topi ke..?). Walaupun dah ader atas katil OT, teran tetap teran... Depa cucuk tangan untuk drip padahal belah kiri dah ader lubang drip tue, tak pakai pun tapi tetap la depa cucuk belah kanan lak... Tak tau nape...

Sebelum tue depa bising2 kata aku dah amik breakfast... Depa rujuk meal list aku kata ader tulis aku dah amik breakfast... Aku kabo ler aku lom breakfast lagik, memang la sarapan dah sampai tp aku tak sempat makan lagik... Kalo tak agaknyer ader lagik la ubat yang depa nak cucuk tue.

Pastu depa suh aku duduk coz nak cucuk epidural kat tulang belakang. Depa letak bantal kat depan suh aku peluk dan duduk secara rilek... Nak cucuk kena aku betul2 rilek dan takde contraction... Sebelum depa cucuk tue, memang aku masih meneran... Biler berenti jek aku meneran terus depa cucuk epidural. Tapi tak lepas la pulak... kuar masuk jarum tue kat belakang aku sbb tak kena tempat. Kali ke-4 kot baru betul tempat. Cucuk jek epidural hilang terus rasa sakit meneran... Takde rase aper dah...

Aku baring, depa letak kain depan aku tak bg tengok kot. Depa bius separuh jek badan jek... Jadi aku memang sedar aper jek yang depa buat...

Pastu depa cucuk la air drip kat tangan. Masuk jek ubat tue, doc2 kat situ try cucuk perut aku dan tanyer aku ader rasa tak... Memang aku ader rasa benda mencucuk kat perut.. Depa tunggu jap air tue mengalir lagik.. Pastu try lagik, kali nie aku dah tak rasa aper2 dah...

Kalo tak silap aku ader 3 doc ngadap aku.. Sorang kat kepala, tue aku ingat pakar bius la kot sbb dier yg cucukkan epidural dan jaga air drip tue. 2 orang doc termasuk Dr. Raofah ngadap aku kat perut... Ader suara lelaki gak, aku ingat tue paed kot sbb besoknyer dier datang cek baby.

Tak lama lepas tue aku terasa doc tekan bahagian atas perut aku, nak kuarkan baby. Tetiba aku dengo suara budak nangis.. Hilang terus sakit, bulat mata aku terbukak, maser nie aku rasa cam aku dah tersenyum.. Kat pakar bius tue aku tanyer, tue suara baby aku ke..? Girl ke boy..? Dalam pada tue sibuk nak tau lak...hehehe. Doc tue kata nanti jap, depa tengah cuci...

Baby aku tak besar pun... Tadi doc assume takleh kuar coz besar. Tapi sebenarnya 2.7 kg. Tapi, baby dok menyeget dalam perut, tak centre betul. Tue pasal la susah ak kuar, dlm kes gini pun doc kata susah jugak nak forsep atau vacumm... Dan kepala si comei aku tue memang 'benjol' sikit kat belah kiri.

Pastu, datang sorang bwk baby kat aku... Ish, putih anak aku. Cam tak percaya lak sbb aku nie tak brape la nak putih, bapaknyer lagik la tak brape nak putih.... Senyum jek aku.... Pas tunjuk tue depa bwk baby keluar jumpa bapaknya.... Alhamdulillah.

Bapaknyer pulak tengah sedap jek landing tido atas katil aku kat wad... Baik punyer landing. Tak teringat kat aku yang sakit nie ke...? Lelaki nie memang ler cam gitu yek.. Ader hati nak nambah lagik tue. Jangan salah paham, tambah anak tau.... Adik aku tukang kejutkan bapaknyer baby....

Kat bilik OT lak, aku disettlekan aper yang patut... jahit aper yang patut. Sambil depa2 jahit, aku dengo jek setiap butiran depa. Depa ngah bincangkan isu semasa la beb... Isu barang naik harga, isu barang makan... hehehe. Lantak kilen la, asalkan jahit aku tue tak 'tetas' balik esok2 udah ler. Tapi maser nie aku dah menggigillllll kesejukan... Bukan sikit2 gigilnyer.... Aku tanyer misi, dier kata kesan ubat bius tue... Tapi tak tahan sejuk bebeno.

Settle jek aku terus ditolak ke bilik.... Pindah katil, tukar baju, pakai pad, semua misi yang buat. Aku baring jek. Aku dahaga melampau, tp misi kata takleh minum lagik. Takut aku muntah....

Baby maser nie dh ader kat bilik...

Doc datang buat check up.. Aku mintak doc aku nak minum, tak tahan dahaga. Doc kata leh minum, sikit2 dulu.. Takut aku pening dan muntah. Baring memang telentang habis, bantal pun depa tak letak kat kepala, katanya sebab cucuk epidural tue, takut nanti sakit belakang. Tp tak selesa aku suh Mr. K yg letakkan bantal. Takleh nak gerak2, kaki aku rasa kebas je..... Makan pun tak boleh lagi. Lepas 6 jam baru leh makan. Berlapar la aku.... Nak kencing, depa dah cucuk urine bag. Jadi memang aku tak leh gerak langsung la....

Alhamdulillah semuanya dah selesai.... Itu ler kisahku... Menunggu untuk mengandung 7 tahun..sekali bersalin semua dah rasa. Kena meneran sakit contraction, kena bedah, epidural... Syukur masih mampu melihat dunia...

The aftermath nanti aku story la yek..


Selesailah semuanya....




1 ulasan:

Suzie berkata...

kepala ilyas pula benjol belah kanan sbb suzie push pastu amek masa gap yg lama utk next push tu yg benjol...lama juga nak surut n baru ni nampak surut sket benjol tu

Pesanan Penaja

Apa yang ada dalam blog nie adalah hasil penulisan tuan tanah dengan daya imaginasi sendiri... penerimaan adalah atas penilaian sendiri....

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin