06 Jun 2011

Di sini kisahnya bermula...

Dah hampir 5 bulan berlalu, tapi pengalaman melahirkan si comel aku tue tetap segarrrrr dlm ingatan... Semuanya bermula seminggu sebelum tarikh bertuah tue lagik.

Malam tahun baru kami suami isteri sambut di Bukit Merah Laketown Resort... Tak larat, memang dah memboyot sangat pun maser nie. Tapi bukan pegi saje2, atas urusan keje. Lagipun, Bukit Merah takde jauh mana & dier provide bilik utk family, jadi aku pegi je la. Sebelum kena berpantang kat umah 44 hari, meh kiter pulun jenjalan dulu.

Balik ari sabtu, ari ahad lepak umah jek. Ari senin dan selasa keje cam biaser.

4/1/2011 - Selasa
Aku rasa baby kat dalam kurang gerak. Kat opis perasaan susah hati memang ada la... Balik umah aku bgtau Mr. K, dier soh tepon gynae.

Pas maghrib baru aku tepon gynae, dier kata jangan amik risiko aper2. Dier suh dtg spital buat ctg. Tapi nak g Pusat Rawatan Islam Ar Ridzuan kat Ipoh tue jauh, jadi aku cakap kat gynae aku buat kat spital tapah jek. Gynae setuju.

Pas maghrib, dah makan semua baru aku g spital Tapah. Buat ctg. Graf ctg nampak tak cantik. jadi nurse suh masuk wad. Aku mintak excuse, aku dtg balik sok pagi. Derang tepon doc, tapi doc suh warded gak coz aku pregnan lepas 7 tahun berkahwin which is depa taknak tanggung apa2 risiko. Depa suh jugak aku warded malam tue.... maka pada 4/1 beruniform pink la aku 1 malam.

At the same time adik aku yang pregnen 5 bln ++ kat ipoh pun warded gak kat Spital Ipoh, kes air ketuban sikit. Jadi kami berjemaah beruniform pink walaupun tidak sebilk... hehehe.

Malam tu takde aper pun, betul2 berehat jek kat spital tue. Cumer cek darah tinggi jek.

5/1/2011 - Rabu
Pepagi tue, pas breakfast nurse panggil buat ctg.. ctg kali nie ok dah dr malam tadi. Tunggu doc datang dan tunggu suggestion doc. Alhamdulillah takde per... Cumer doc suh take care. Takde ubat aper pun, rehat banyak dan part yang paling best dier bagi aku mc 3 hari.... Horay....

Pas 'check out' spital, aku terus ajak Mr. K makan. Pas makan terus g KK coz appointment mingguan aku ari tue jugak. Ingatkan pegi tue bukan nak buat check up pun, memandangkan baru keluar hospital, cumer nak mintak tarikh baru jek. Sekali g kaunter tue depa kata kena buat check up gak.... Maka beratur la aku menunggu giliran lak...huhuhu.

Mula2 cek BP... Sekali amik, tinggi. Amik lagik sekali pun tinggi gak... Misi suh rehat dulu. 10 minit pastu amik lg sekili, pun tinggi gak. Kena refer doc. Sebelum nie tak penah tinggi pun. Just nice... Selalunyer 110/70. Tapi hari tue menjadik2 la BP aku naik. Masuk bilik doc, sekali lg dier cek, pun sama gak. Tinggi katanyer...

Sudahnyer dier suh repeat cek BP selang sehari.... Siap note kalo lebih 150/90 kena rujuk spital... huhuhu. Berulang ke spital la jawabnyer nanti.

Sudahnyer kul 2 lebih baru la aku leh balik dan berehat kat umah....

6/1/2011 - Khamis
Aku lepak umah jek. Pepagi tue mak ngan abah nak g bercuti ke Penang.. Dah lamer abah booking... Depa dah tanyer aku, awal2 lagi, ok ke depa g. Aku ok jek coz due date yang doc bagi 21/1/2011 which is, jauh lagikkk... Pagi tue pun, depa nak g tanyer lagi aku ok ke memandangkan aku baru kuar wad... Aku ok jekkkk...hehehe

Depa g pagi lagik, dalam kul 9 kot. Mr. K ader kat umah maser tue, dier masuk keje kul 12 tghari. Maser mak nak g tue, aku bangun dari katil terasa cam ader air keluar. Tak banyak, sikt jek... Tapi aku tak kabo kat makpak aku pun coz deme nak g bercuti kan, kang kalo aku kabo kang nanti terus cancel.. sian lak.

Kat Mr. K pun aku tak kabo lagik. Mr. K nie cuak + panik dier lebih dari aku... Kang aku takde aper2 kang dier yang lebih gelabah. Lagipun, maser turun air tue aku takde rase sakit pun. Aku pun lepak, rilek je la.... Makan, mandi, layan fb.

Biler Mr. K dah nak g kerja, sebakul la dier pesan ngan aku memandangkan aku dok kat umah sengsorang. Maser tue baru aku bagitau td pagi ader air kuar sikit...Mula la dier gelabah, kan aku dah bgtau td, dier nie gelabah lebih... Dier suh aku call Dr. Raofah kat Ar-ridzuan... Aku cuma kata nanti aku call dan suh dier g keje. Aper2 hal nanti aku roger dier...

Tak sampai 1/2 jam g opis, dier call katanya ari nie dier amik emergency...huhuhu. Ish, ngapenyer kalut nie... Aku nyengih jek, sampai dier marah lak coz aku rilek jek..hahaha. Abis tue den nak buek apo bang oii..

Tepon gynae, ceritakan apa yang jadi. suggestion nyer itu mungkin discharge dr kelenjar jek.. nothing to be worried as long aku takde rasa sakit atau tanda2 lain.. Dier suh pakai pad, dan observe ader lagik ke cecair yang kuar...

At the meantime, Mr. K dah call maknyer... Maknyer suh g spital cek... Ape lagi, dier beria2 la suh aku g spital gak... Aku pujuk la jugak coz takde per tanda lagik.. Tapi dier suh g jugak, takde tanda takpe janji cek jek ngan dr. Raofah. Maka bersiap la aku mengikut arahan encik suami... Bawak sekali beg baby, beg aku & 2,3 helai baju Mr. K. Kot2 la kena taha ke aper ke ader persediaan, kang nak patah balik jauh.

Aku decide takmo bagitau makpak aku kat penang la.. G jumpa gynae dulu, pastu baru la kabo kat deme aper cerita. Tapi, instinct ibu tue sangat kuat la... Tengah on the way tue, mak mesej lak tanyer aku ok ke tak..? Terpaksa ler berterus terang.... Cumernyer suh depa go on jek. Aku ok lagik..






Cukup ler takat nie dulu. Kisah berikutnya kiter tunggu next episode je la yek. Panjang lagik ceritanyer nie....


EPISOD 2


Tiada ulasan:

Pesanan Penaja

Apa yang ada dalam blog nie adalah hasil penulisan tuan tanah dengan daya imaginasi sendiri... penerimaan adalah atas penilaian sendiri....

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin