07 Jun 2011

Di sini kisahnya bermula - episod 2



EPISOD 1 di sini....


Meh kita sambung yek... Tgk banyak maner aku leh taip... ke perlu ader episod ke-3..(panjangnyer cerita..)


6/1/2011 - KhamisSampai Ar-Ridzuan, bidan jek yang ader. Dr. Raofah takde, kat klinik dier (doc tue ader klinik lain). Jadi bidan tue suh aku buat ctg atas arahan doc.
Ctg aku ok... Bidan tue kata dr report ctg aku dah ader contraction yg konsisten. 7 minit sekali aku contraction. Tapi, sikit pun aku tak rasa sakit... Berdenyut kat perut pun takde langsung. Dier tgk buku pink aku pulak, doc kat spital gomen suh amik bp selang 2 hari sekali. Tp bidan tue kata, doc suh amik setiap hari... Bidan seluk gak petang tue, dier kata baru terbuka 1 cm jek.

Semua arahan doc pada bidan hanya melalui tepon jek coz doc takde kan... Maser aku selesai buat ctg tue dh 5 ptg pun. Kalo doc datang pun mgkin malam sikit kot, itu pun kalo ader kes nak bersalin. Jadi bidan suh aku balik dulu, nanti malam dier call pas doc buat review report ctg aku. Tunggu keputusan doc camner, tp kata bidan tue kemungkinan pepagi besok aku kena datang jumpa doc.

Jadi bincang2 ngan Mr. K, takyah la balik Tapah. Lepak umah adik aku kat Fair Park jek. Pas g Ar-Ridzuan, kami terus g Hospital Ipoh lak. Mak pak mertua aku ader kat saner ziarah sedara tgh nazak. Depa dtg ngan cousin Mr. K. Depa bising gak tgk aku kulu kilir cam takde aper jek... hahaha. Dah tue memang takde per lagik...;p.

Sebelum balik umah adik aku, ajak Mr. k makan. Lapaqqqq la sangat. Malas nak g jauh2, layan makan minum kat Vanggey jek. Layan mamak la pulakkk... hehehe. Tengah2 minum tue, bidan tadi call, doc suh datang esok kul 8 pagi2 esok... Kompom la takyah balik Tapah dah.


7/1/2011 - JumaatBangun pepagi, solat pastu terus siap. Sebelum g jumpa doc ingat nak makan dulu. Layan roti canai mamak jek... Mamak lagikkkk.

Aku penah sound ngan Mr. K, kalo anak hitam sok terima la ngan redho yek coz asyik la makan kt kedai mamak jek sepanjang pregnan. hehehe... Bukan saje2 cakap tau. Ader pengalaman ngan sepupu aku sorang tue... Asyik makan mamak jek, anak kuar mmg lain kaler ngan adik beradik lain... Tapiiii, jgn percaya sgt yek... Bukan itu punca dan sebab musababnyer.. Rezeki dr Allah tue.

Sampai Ar-Ridzuan, buat ctg lagik sekali. Kali nie doc pun seluk gak, sama 1cm jek baru bukak. Report ctg lebih kurang sama cam semalam tp sakitnyer setiap 5 minit sekali. Aku..?? Takde rase aper pun.

Masuk bilik doc, dier dah cek bp gak. Sebelum cek bp dier dah kata kalo bawah lebih 90 kena induce.. huhuhu. Aku cuak. Induce..???? Di luar jangkaan aku sungguh. Sambil amik bp, aku dup dap dup dap.... Sekali tgk 138/92... huhuhu. Doc kata takde pilihan kena induce, takut darah aku makin tinggi nanti effect baby. Doc tue ader terangkan bab induce nie... ader brape jenis semuanya... Tapi masuk telinga kanan, kuar telinga kiri. Aku macam dah nak nangis biler kata kena bersalin.

Keluar bilik doc, terus carik Mr. K... Sambil bagitau dier air mata menitik... hahaha. Kenangan. Dier tanyer ngape aku nangis lak... hehehe. Laki den tue mmg la takde perasaan... Tapi cuak dier dah menyerlah.

Terus masuk wad, salin baju. Kul 9 pg, bidan masukkan ubat induce ikut bawah.... Sejam kena baring, takleh bangun2. Dier kata biasernyer doc bagi tempoh 24 jam utk bersalin. Jadi berehat2 la aku kt spital sampai la saat2 tu... Semua yang berkaitan dah dimaklumkan....

Tik tok tik tok... Debaran jek menunggu setiap saat. Tengahari adik2 aku yg kat Ipoh dtg lepak bilik... Setiap jam misi datang cek bp...

Sejam, 2 jam, 3 jam.......... Takde ader aper yg berlaku. Sakit pun takde rasa. Sampai adik2 aku pun heran tgk aku, cam xde rupe org nak bersalin... huhuhu. Setiap jam misi datang tanyer ader rase sait ke.... Aku geleng jek....

Mak ngan abah sampai dari penang dalam kul 2 lebih... Depa tolak awal dr penang pas aku bgtau aku kena jumpa doc pepagi nie... Pagi2 tue maser aku on the way g Ar-ridzuan , mak dah mesej tanyer condition aku. Depa ngah siap nak gerak la masa tue.

Kul 4 ptg bidan panggil untuk buat ctg. Maser nie doc pun ader, doc seluk baru bukak 3 cm.. Sakit takde lagik. Tapi dr ctg, cam biaser ader contraction. Doc kompom betul2 ngan aku, betul ke takde sakit. Aku kompomkan ler, memang takde sakit. Coz kalo takde sakit lagik, dier nak masuk ubat induce kedua lak... Tapi, biler bidan tue pegang perut aku, dier kata ader contraction, ade rasa sakit. Jadi doc kata takyah masuk ubat dah. Tunggu jek. Teror tul la bidan tue, pegang perut aku pun tau ader rasa sakit... hehehe.

Dah petang sikit, dah kul 6 lebih baru la aku mula rasa sakit sikit2.... Masa tue baru la tau sakitnyer camner. Tapi, maser nie idak ler kuat sangat. Leh la tahan lagik. Leh tido lagik... Sakitnyer datang sekejap2 jaraknyer bih kurang 15 minit sekali. Tapi, aku dah start 'tawaf' bilik tue... Kulu kilir coz org cakap nak senang bersalin kena banyak jalan. Memang aku kasik jalannnnn la 1 bilik... Kalo di ukur jaraknyer, ntah brape km la pulak....

Orang suh mandi air sejuk, aku mandi air sejuk. Air zam-zam ader, aku minum air zam2. Ader minyak bio selusuh sepupu aku bagi, aku minum gak. Tapi tue sekali je la.... Tak sanggup nak minum dah. Uweeekkk (pepaham la bape dasyatnyer rasanyer..). Minyak tue jugak aku buat sapu seluruh perut....

Menjelang malam, sakit makin rasa... Kul 10 mlm buat ctg lagik. Bukaan tak berubah. Tetap la 3 cm tue lagik.... Bidan tanyer nak ubat tahan sakit tak.. Aku tolak coz boleh tahan lagik. Pelawat lain semua dh balik, tinggal Mr. K jek dalam bilik tue. Nak teman kan aku malam tue....

Kul 12 tghmalam, sakit makin kerap. Nak tido tak boleh, bukan setakat tak boleh tido jek, nak baring atas katil pun tak boleh. Aku mintak ubat tahan sakit kat misi. Pas makan ubat tue dapat la aku tido sekejap. Tapi, tido atas kerusi malas jek, nak baring meman dh tak boleh, sakit pinggang. Ader la 1/2 jam gamaknyer... Pas tue langsung aku tak boleh tido. Dok mengukur bilik je...

Mr. K..? Jangan tanyer la. Dier baikkkkkk punyer tido. Aku uk ek uk ek langsung dier tak dengo kau.... Nak teman kan aku la sangat... Tapi hampeh. Aku sengsorang je la pusing2 bilik tue...Misi banyak kali datang suh aku tido....Suh aku rehat, tapi ndo mau tidooo... tidak terdaya mataku untuk tido. Mcm nak nangis jek, tapi tak pun.... Sampai pagi macam tue la keadaan aku. Mata ngantuk, pinggang macam nak tercabut, kaki dah lenguh berjalan....



Dan tangan aku dah penat menaip... Ader 1 episod lagik la nie...


EPISODE 3



Tiada ulasan:

Pesanan Penaja

Apa yang ada dalam blog nie adalah hasil penulisan tuan tanah dengan daya imaginasi sendiri... penerimaan adalah atas penilaian sendiri....

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin