15 Jun 2011

Journey Of Breastfeeding

1 ayat yang bagus untuk menggambarkan.. TIADA JALAN MUDAH. Tetapi kalo kiter rasa ia mudah maka mudah lah jadinyer. Psikologi sikit... Paham dok nie..? ;p

Perjalanan aku bermula dengan tidak bagus. After delivered dengan cara c-zer, badan kaku terbaring atas katil. Baby yang lahir diberi susu formula. Memula ingat ok. Tapi biler dah mula menyusukan anak, baru teringat, ruginya aku tak menyusukan anak sejak hari pertama. Anak aku hanya diberi susu ibu pada hari ke-3..

Yes..!!! Day 3. Terpaksa menerima hakikat, coz memula nak bf kan anak knowledge adalah sangat limited.

Hari pertama memang dah diberi susu botol. Hari ke-2, pepagi misi anto anak ke bilik, dier dah bagitau dah suh ajar anak nyusu badan. Maser tue yang ader dlm bilik aku ngan Mr. K je... Dedua memang taktau aper2 langsung. Terus mesej mak, tapi mak kat pasar. Kalo datang pun mungkin sejam dua lepas tue.

Akhirnya minta Mr. K panggilkan misi suh ajar camner nak buat. Misi ajar jugak, tp mungkin anak maser tue kenyang lagik, dier langsung taknak suck. Masuk jek mulut dier tido. Tapi tekniknyer aku dah tau la sikit.

Lebih kurang 1 jam lebih lepas tue mak sampai ngan adik pompuan aku yg dah beranak 2. Next sesi conduct by my mom & sister, tp malangnyer gagal jugak. Masuk jek my nip dalam mulut dier terus dier lepas. Dan yang masuk tue betul2 nip jek, yg bahagian areola tak masuk pun dalam mulut dier. And again dier tak suck pun. Dier tido jek... Main2 pipi pun tak jalan. Sesi yang patut nyer serius terus jadi sesi kelakar lak..

Bukan aku jek berpeluh nak menyusukan dier, mak ngan adik aku lagik la berpeluh nak ngajo. Try jugak buat lagik, takleh gak... Adakah coz susu tak kuar lagik..??? Tak lama pas tue misi datang tanyer anak dah nyusu ke belum. Jawapannyer nehiii... Depa amik bagi susu formula lagik.

Dalam tengahari sikit doc datang buat check up. Dier tanya gak bab nyusu anak. Pastu dier try picit nip dan susu memang kuar. Jadi doc kata takde masalah nak nyusu anak coz susu saya banyak. Dan katanya nip saya pun elok utk menyusu coz tak tenggelam. Lepas tue masuk lak bidan, buat sesi tunjuk ajar untuk menyusu. Skang baru nampak teknik yang betul2, tp baby stil la dok lagu tue gak. Takmo suck. Mungkin baby kenyang lagik...

Sampai ke malam usaha menyusukan anak tidak berjaya. Biler takleh jek, sumbat susu botol. Biler dah malam tue terasa badan macam demam, mungkin itu ler yg org kata bengkak susu. Besoknyer saya dah nekad sebelum kuar spital, anak saya mesti nyusu badan.

Pagi tue, misi anto anak, pujuk2 dier suh hisap susu. Pagi nie dah leh 'check out' dah. Menunggu nak check out tue lamer la jugak, baby mula merengek lapo. Jadi, sumbatkan cik B, alhamdulillah sikit2 dier mula sedut. Tapi, aku masih lagi kekok.

Maser nie memang baby dah nampak cam kuning sikit. Jadi semangat nak menyuskan lagik kuat. Harap2 kuningnyer tak kuat. On the way balik dari Ipoh ke Tapah, baby dok menyusu jek. Kekadang dier tertido. Kena kejutkan. Ader sekali tue dier tertido, saya tarik nip, menangis la pulak. dier nak mengempeng jek nampaknyer. Aku layankan jek, sekurang2nyer saya dah berjaya menyusukan anak...

Start dari situ mula perjuangan dalam menyusukan anak... Susu memang banyak, alhamdulillah. Belah malam, kena lapik cik B ngan napkin coz melimpah. Bangun pagi, napkin lenjun, baju pun lenjun. Tapi, maser nie langsung tak terpikir nak pam. Tak terpikir nak tadah terutama time baby menyusu. Biler aku bagi Aina menyusu, sebelah cik B yg tak disusu tue menitik2 susunye. Tapi aku just lapik ngan napkin. Rugi kan...!!!! Terutamanya 1st 2 week tue napkin yang dilapik tue lenjun dengan colour kuning... Dah sebulan baru saya tau, rupenyer kolostrum yang kuar tue. Nak dikenang rugi, memang rugi. Tapi bukan rezeki Aina la maser tue.

Alhamdulillah sampai sekarang Aina masih menyusu badan. Setiap hari di opis saya akan pam 2 kali. Secara normalnyer 2 kali pam tue saya akan bawak balik 12-13 oz. Kekadang kalo rezeki aina lebih dapat ler saya bawak balik 15 oz. Penah gak, tak sampai 10 oz pun bawak balik terutama time2 nak period. Memang stress tul bile datang bulan. Production susu memang down sikit.

Memula mengepam tue dapatnyer tak banyak pun. Dalam 1-2 oz jek. Lelamer jumlah tue naik la sikit2... Lepas habis pantang baru aku ula ngajo aina nyusu botol. Alhamdulillah, senang sangat nak mengaonyer. Takde masalah langsung dier nak nyusu botol.

Rutin tue saya buat sampai skang. Kalo ader masalah pam, aku akan marmet. Janji, sampai maser kena pam, kalo tak cik B akan bengkak dan baju akan lenjun. Belah malam memang direct feed jek...

Niat dihati memang nak menyusukan anak sepenuhnya sampaiumur 2 tahun. Moga2 dipermudahkan dan dmurahkan rezeki untuk Aina. InsyaAllah.

1 ulasan:

Suzie berkata...

thanks kongsi info,berguna utk suzie ni...sama la awal2 1-2oz lps tu give up tp mmg niat nak bf baby

skrg ilyas df,bila blk ptjaya nnti baru nak buat stok sbb suzie tkde cooler bag

Pesanan Penaja

Apa yang ada dalam blog nie adalah hasil penulisan tuan tanah dengan daya imaginasi sendiri... penerimaan adalah atas penilaian sendiri....

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin