10 November 2011

10 bulan

Pejam celik, pejam celik, budak kecik nie dah 10 bulan pun. Kejap kan maser berlalu... Tak sangka dah 10 bulan. Lupa dah kepayahan 8 tahun untuk mendapatkan cahaya mata sbb asyik mengira perkembangan budak comel lote nie... :)


Masa mengandung & awal2 melahirkan dah set dalam mind, semangat nak cerita perkembangan Aina setiap bulan. Nak rekod keuapayaan dier sepanjang bulan, tapi ibu kemalasan. Makanya semangat hanya terbang di angin lalu...

Alhamdulillah.. Aina dikelilingi oleh mereka yang sayangkan dier. Tak perlu mencari pengasuh untuk Aina, Uci nyer sudi menghulurkan bantuan menjaga Aina. Kalo uci ader masalah, ader hal kena uruskan, opahnyer pulak ader boleh menjaga Aina. Buat masa nie, Aina dijaga opah la coz Uci sedang berada di Tanah Suci Mekah.

Tak banyak kerenah menjaga anak kesayangn ini. Tak banyak ragam, tak banyak nangis... Tapiii, tengah lasak + buas... Jadi kena selalu peratikan.. Suka kalo diajak bermain. Gelak sakan. Selalu kena paksa dok dalam walker coz dier lasak sgt, ibu takleh nak buat keje. Tapi, kekadang merayu2 menangis takmo dok dalam walker, jadi ibu terpaksa la melupakan kerja2 lain dan dok mengadap dier je la... huhuhu.


Meh ibu cerita sikit 10 bulan pertama nie camner rupenyer... kot2 la nak cerita kat dier balik sennag. Nie pun dah ingat2 lupa dah nie...

1- 3 bulan - Tak banyak ragam. Senang sangat nak menjaganyer. 2 minggu pertama jek tidonyer berterabur, ibu kena jaga malam, pastu ok dah. Menyusu badan sepenuh walaupun 2 hari pertama kena bagi FM coz ibu c-sect. Menangis hanya nak susu, sebab lain takde. Banyak tido jek. Biaser ler bebudak kan... Maser nie ibu dah mula ajar menyusu botol, coz ibu dah nak masuk keje, kena ajor nyusu ebm dalam botol... Memula kena gak jaundis, tapi kejap jek dan tak tinggi, alhamdulillah. Dah mula pandai diagah2... senyum jek...

4 bulan - dah meniarap. golek2. pusing. Tapi dier malas nak meniarap, mungkin belum selesa nak meniarap lelama. sekejap jek, lagipun kepalanyer belum leh angkat penuh. Kekadang takmo nyusu botol, jenuh kena paksa. Ader maser uci kena bagi guna picagari jek, coz dier tolak2 puting botol, takmo nyusu botol. Tak menentu mood budak kecik nie.

5 bulan - dah jadi juara dalam meniarap. sekejap2 kang golek2 dari ujung tilam ke ujung tilam lg satu. Kena bentang toto sebesar2nyer coz sangat laju bergolek. Mula tunjuk peel takmo menyusu dalam  botol. Penah 2,3 kali dier mogok takmo nyusu. Maser nie ibu dah susah hati coz kekadang dier nyusu sehari dalam 3-4 oz jek. huhuhu. Coz memilihnya dier dalam menyusu ibu terus decide bagi nestum kat dier pada usia 5 1/2 bulan. Takut dier lapar, kena la top up ngan nestum. Sangat suker tengok kartun upin ipin. Kalo tengok dier leh senyum sorang2... hehehe

6 bulan - dah mula menjulur. lajuuuu... tak de slow2 nyer. mulut pun becokkk.. eh bukan becok la, terlebih peramah nie. Dah mula perkenalkan bubur nasi pada Aina. Tapi, kena cuba sikit2 coz dier nie kalo silap makan sikit akan muntah. Jadi nak bagi kena berhati2. Dah mula kenal orang. Sebelum nie saper amik pun dier tak kisah, skang nie kalo amik tengok muka dulu. kalo agak2 tak kenal terus paling, tapi kalo didukung pun dier tak nangis pun cumernyer masam mencuka...hehehe.

7 bulan - 1st time bawak Aina naik bas. Rombongan ke Kelantan... Jauhhh perjalanan tapi alhamdulillah tak banyak ragam cumer biler nak balik tue dier dah tunjuk rengek. boring dalam bas kot. Sib baik dah sampai kampar baru dier buat perangai. Sampai umah, golek atas tilam terus gelak sakan, jerit2.. sonok la tue. Suker dan cepat ngikut aper yg kiter ajarkan. Jangan ler ajar bukan2 coz dier akan ikut aper yg kiter buat. Dah mula pandai main ngan jari jemari. Dah pandai tunjuk2.

8 bulan - Dah mula merangkak dan ibu pun dah makin kena aware biler tinggalkan anak. Mulutnyer mak Aiii.. Tak tau ler ikut saper, ibu ngan abah idak ler pulak cam gitu. Ikut opah kot... :). Panjang akai nie. Kalo duduk, kaki mesti mau goyang2, kata uci ikut ibu... hihihi. Kekadang aper yang dier cakap tue dah mula ader bunyik2 cakap kiter. Pandai geleng2 kepala kalo tak ndak sesuatu...Kalo kiter marah, dier leh marah kiter balik. Kiter marah dier dengan gunakan perkataan 'amboi', dier akan ulang balik 'boi'. Ish peluk Aina kuat2...muah.

9 bulan - Dah mula tegak sambil berpaut. Dah mula panjat tangga... Selalunyer, ibu biarkan sambil ikut dari belakang. Dah pandai beriaksi pada aper yang kiter cakap, contoh kalo 'lantak', dier akan angkat 1 jari sambil tunjuk2. kalo suh angkat tangan, dah pandai angkat tangan. pendek kata, aper yg kiter ajar terus letak kat kepala. Suka menggomol ibu.. Tak senang tengok ibu baring2 tak layan dier, mesti datang dekat kaco kiter. Paling suker tarik cermin mata ibu, itu ler senjata dier kalo nak menang lawan ngan ibu. 9 bulan baru ibu bawak g sunat, terukkan... Sib baik dier elok jek depan doc tue, takde melasak, senang doc buat keje.

10 bulan - dah macam2 pandai nie... Panjang akaiii.. Uci balik nie mesti pening nak menjaga budak lasak nie... hehehe. Ibu takleh nak buat kerja aper coz skang dah takmo masuk walker. kalo masuk walker, merayu2 nak kuar. Tapi masalahnyer, takmo dok diam, kejap kang carik tangga, kejap kang g tempat solat nak main kipas kat situ. sambil tue mulut tak diam, ader jerit yg dier bebelkan.. Kalo masuk keta jek, terus mula nyanyi2 ( lagu dier le..) coz nak tido. Kat umah pun, kalo ngantuk sangat mesti sendiri nyanyi. hehehe. Masih menyusu badan (alhamdulillah...). Setiap malam tido, 4,5 kali bangun nyusu. Dah boleh berdiri sendiri tanpa paut, tapi idak ler lamer. Kekadang menapak kedepan, cam nak berjalan jek.

Ape lagik yek... Itu jek yg ibu ingat. Lain kali ibu update lagik la pasai progress aini yek. Ibu hilang ingatan sekejap.





Tiada ulasan:

Pesanan Penaja

Apa yang ada dalam blog nie adalah hasil penulisan tuan tanah dengan daya imaginasi sendiri... penerimaan adalah atas penilaian sendiri....

Menarik...!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin