16 November 2011

NANA for Nasi Ayam Nur Aina


Anak dara i skang dah macam takde selera nak makan... Makan pun memilih jek... Dah takmo makan sup2 dah, kalo buat bubur sekali sekala pun takmo. Dah perasan beso la tue... Alaaaaa.... Jangan ler beso cepat sangat, tak puas ibu menggomoi kamu. :)

Jadi petang semalam balik umah terus buatkan dier nasi ayam... hopefully dier suker la... Bagi makan malam tadi, suker jugak dier. Tapi abahnyer kata dier baru makan nasik kul 4 ptg jadi takde ler banyak beno makan nyer. Kalo aku tau dier dah makan kul 4 ptg, aku buat benda lain tuk dier. Takde la masak nasik dah...

Nie la nasik ayam versi Aina.


Untuk nasi aku tumis bawang + kulit kayu manis + bunga lawang dengan butter. Aku gunakan unsalted butter. Nak bagi kuning sikit buh sikit jek serdbuk kunyi. Kalo ader kunyit idup lagik bagus. Pastu masukkan beras yg dah dibasuh dan ditapis. kacau2, buh air. Kalo guna air rebusan ayam lagik sedap Tapi ak guna air biaser jek, coz tunggu ayam defrost lamer bebeno. Masak cam nasik biase.

Ayam tue, aku rebus ngan sayur sekali. Dah 3/4 masak, angkat. Goreng sekejap atas pan ngan minyak yg sikit jek. Aku guna minyak zaitun. Nak bagi feeling cam ayam yg sama cam nasik ayam tue. Dah leh makan. Sebab dier takmo sup2 dah, memang aku takde buat sup.

Untuk kami org2 tua nie pulak, aku buat ayam masak kicap. Malas nak masak sayur2, itu je la lauk seketul. Minum air oren twister tue, lengkap lah dier anda untuk hari itu...:p


Kalo kira nak senang, aku nak masak nasik ayam jek terus untuk semua. Tapi Mr. K aku tak suker makan nasik ayam. Jadi kena la buat alternatif lain...


Tiada ulasan:

Pesanan Penaja

Apa yang ada dalam blog nie adalah hasil penulisan tuan tanah dengan daya imaginasi sendiri... penerimaan adalah atas penilaian sendiri....

Menarik...!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin