15 November 2011

Ibu yang hopeless


Menjadi ibu nie hati kena kebal kan.....

Ntah ler, tetiba malam tadi aku rasa aku adalah seorang ibu yang hopeless.... Aku rasa semak kepala otak kerna memikirkan sepatutnya akulah yang patut menjaga anak sendiri, bukan diserahkan pada uci, opah atau baby sitter. Tapi pada masa yang sama, aku sangat2 bersyukur yang Aina dijaga oleh uci dan opahnyer sepanjang aku bekerja. Bukan dijaga oleh BS yang banyak sangat cerita2 tak seronok aku dengar.
Bukan ler semua BS camtu, tapi segelintir yang mencalit hitam pada nama 'bs'.

Kalo boleh ibu nak mendidik anak mengikut acuan sendiri. Tapi kena la sedar diri dan bersyukur ngan aper yang ader... Membesarkan anak kena la ikut keadaan sekeliling, walaupun hati pedih dan sakit. Tahankan je la. kan...

Dalam keadaan orang ramai, kenduri kendara, hidup seharian, seboleh mungkin aku nak control pemakanan Aina ikut aper yang patut dan aper yang tidak...huhuhu. Tapi, aku tak mampu, tambah2 lagik bila dealing ngan makcik2 yang anak dah besar panjang...

"makcik dulu bagi nie, bagi tue..."
"budak beso nie. bagi la makan cam kiter..blablabla.." Arghhh....!!!!
"makcik dulu anak 3 bulan dh bagi nestum..."
" Anak makcik abis pantang, terus bagi nestum, asyik nangis jek...." Arghhh.....!!!!

Memula dulu, aku leh la tahan telinga, leh tahan tahan mata. Tapi, skang dah tak sabo dah nie. Mentang2 la budak tue pantang suap jek nganga mulut, semua nak kasik.... Kalo kiter kata budak nie kecik lagik, takleh makan tue, takleh makan nie.... Ader jer jawapan yang kalo aku nak jawap kang ader yang cop aku kurang ajar pulak... huhuhu

Kalo yg jenis budi bahasa tue sebelum suap tanya la jugak, leh ke tak makan..? Kalo jenis yg tak brape nak alert tue, main belasah jek.... Kalo kiter ader nampak ler aper yg disuap, kalo kiter takde kat sebelah, taktau ler aper dah yang masuk mulut anak... Manis, masin, masam, pahit.... semua rasa ader kot...

Aku nie try la adapt keadaan sekeliling ngan perasaan aku, supayanyer aku tak stress sangat menonton 'aksi'2 yang berkaitan ngan anak... Tapi, payah betul la.

Sib baik la anak dah 10 bulan, Kalo 6,7 bulan diperlakukan gitu... Nangis mak. Teringat jugak maser mula2 decide nak bagi anak makan dulu, niat dihati nak mulakan dengan makanan air tangan ibu. Makan bubur blend, tapi masuk je anak 4 bulan lebih, ader gak suara2 yang suh bagi makan nestum, tapi ibu kebal lagik. Buat bodoh jek. Last2 terpaksa jugak mulakan dengan nestum pada usia 5 bulan lebih (lagik semiggu jek ibu nak bertahan, tapi tak mampu...) coz Aina mogok takmo langsung minum ebm dalam botol. Setiap hari mogok, tunggu sampai ibu balik baru nak minum. Alahai, maser nie lagik la presure kiri kanan atas bawah, akhirnya ibu tewas.... Takpe la, ibu redha.

Pastu mula episode kena tepis dan tolak semua pendapat orang pasal makan... Ader tue, kekadang saje makan, kunyah2 depan anak. Saje tayang depan anak aper yang depa makan. Anak cek nie aper lagik, perasaan ingin tahu, ingin rasa sungguh menebal. Semua nak amik, semua nak makan sampai nangis2 kalo tak dapat. End up, sumbatkan jugak sikit. Katanyer kesian anak nangis tengok dier makan.... Ader ke..? Dah ko buat aksi kunyah2 siap bunyik lagik ngan anak, tau lak ko kesian. Adoiiiii...!

Camner yek ibu lain handle...? Aku dah takleh handle dah situasi mcm tue. Penyudahnyer aku redhakan aje. Ape nak buat, tawakal kepada Allah semoga takde aper2 jadi ngan anak.

Ntah ler... Sebenarnya, tak tau pada saper nak cerita. Pada saper nak luah... Apetah lagik anak kiter membesar dalam persekitaran yang jugak ader anak orang lain yang hampir sebaya... Asyik la membandingkan anak kiter ngana anak orang... Asyik la bgtau kat kiter, anak si polan dah makan tue, dah makan nie, dah pandai buat itu, dah pandai buat ini. Walaupun beza, 2,3 bulan tapi still tak sama yek... huhuhu. Sian anak kecik2 dah kena pressure....:)

Skang nie try nak think positive je la.....

Hari nie rasa nak marah jek, nak buat keje pun hilang mood. Tengok benda tak betul jek, abis sumpah seranah keluar. Sampai pam dan botol susu pun semua tinggal kat umah. Terpaksa pam masu palstik jek ari nie. Bawak keta pagi tadi pun ader la hamba Allah yang bijak pandai, berenti kat traffic light maser kalernyer hijau... Rabun warna gamaknyer.. Adoii...

Tak abih lagik nie. Rasa macam nak buat entry panjang berjela jek.... Tapi cukup ler setakat nie.... Kalo aku sambung lagik ntah aper yang aku repekkan dan royankan. I need 1 year break, tp opis nie takde lak kemudahan itu... ngape ler takde....


Tiada ulasan:

Pesanan Penaja

Apa yang ada dalam blog nie adalah hasil penulisan tuan tanah dengan daya imaginasi sendiri... penerimaan adalah atas penilaian sendiri....

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin